Klimatneutral inte nog produktbeskrivande

Klimatneutral inte nog produktbeskrivande
Foto: Öyvind Lund
Påståenden om klimatkompenserade produkter i marknadsföring blir allt vanligare. Nu påpekar Konsumentverket att begreppet kan bli vilseledande.

Påståenden om klimatkompenserade produkter i marknadsföring blir allt vanligare. Nu påpekar Konsumentverket att begreppet kan bli vilseledande.

Det har blivit allt vanligare att företag i sin marknadsföring kommunicerar att de har klimatkompenserat för produkterna, konstaterar Konsumentverket.
Påståenden som klimatneutral, klimatkompenserad eller netto noll klimatavtryck har knappast undgått gemene konsument, tillägger verket.

Eftersom det hittills saknas domstolspraxis så har Konsumentverket tagit fram en marknadsrättslig PM som beskriver verkets syn på rättsläget för klimatpåståenden.

Verket anser att klimatpåståenden som klimatneutral och klimatkompenserad är oprecisa och otydliga.
När de används utan en kvalificering riskerar de att vilseleda konsumenten om produktens miljömässiga egenskaper.

– Påståendena ska följas av en förklarande text som beskriver produktens miljöfördel och dess begränsningar. Den förklarande texten ska finnas i omedelbar närhet till det vaga påståendet. Om påståendet finns på den fysiska produkten är det till exempel inte tillräckligt att placera den förklarande texten på sin egen webbplats, säger Ida Nyström, processråd på Konsumentverket.

Även kvalificerade påståenden om klimatkompensation som är sanna i sak, kan bedömas som vilseledande.
Det avgörs av vilket helhetsintryck som konsumenten får av marknadsföringen.

Marknadsföringen ska ge en rättvisande totalbild och får inte utelämna väsentlig information.
Att enbart framhäva en positiv egenskap med produkten och helt utelämna de negativa egenskaperna kan ge ett vilseledande intryck.
Ett miljöpåstående bör alltid avse de mest betydande delarna i produktens miljömässiga livscykel, menar det statliga verket.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil