”Nja” till smarta stadstjänster

Svenska städer erbjuder smarta tjänster men svenskar är ovilliga att betala mer för att utnyttja dem, enligt en internationell studie från Capgemini.

En rapport från Capgemini Research Institute hävdar att svenskar är ovilliga att betala mer för smarta tjänster i sina städer.
Samtidigt visar rapporten, “Street Smart: Putting the citizen at the center of Smart City initiatives”, att svenska städer ligger långt framme när det gäller planer och visioner för att erbjuda medborgare smarta tjänster.

31 procent av de (dock ganska få) svenska beslutsfattare som tillfrågats i studien har redan sådana planer på plats, vilket kan jämföras med den globala siffran 22 procent.
Samtidigt ligger medborgarnas vilja att betala i botten på den internationella listan som omfattar tio undersökta länder, mätt bland dem som svarat i undersökningen.
Bland dem är endast två av tio beredda att betala mer för tjänsterna.

45 procent av de svenskar som svarat tror att smart teknik kan ge positiva hållbarhetseffekter för staden, samtidigt som 42 procent tror att samhällsservice kan förbättras genom denna typ av initiativ. Även dessa två värden ligger i botten i den internationella undersökningen där genomsnittet är 58 procent, respektive 57 procent för dessa två frågor.

Den globala rapporten från Capgemini baseras på intervjuer med 10 000 medborgare och 300 beslutsfattare i 10 länder och 58 städer.

Svenska städer erbjuder smarta tjänster men svenskar är ovilliga att betala mer. | Foto av Mats Lindgren

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.