[bsa_pro_ad_space id=3 delay=7]

Nu har en miljon skaffat digitalt ID

Digitalt ID | Foto Pressbild
Sedan lanseringen för fem månader sedan har nu en miljon användare skaffat digitalt ID-kort från Bank-ID och det ökar med 1000-tals personer varje dag.

Digitala ID-handlingar är framtiden och Bank-ID visar återigen vägen genom att erbjuda ett tryggt och säkert sätt att identifiera sig även i fysiska miljöer, skriver man i en pressrelease.

–  Vi kommer att se fler digitala ID-handlingar i framtiden och att en miljon användare har aktiverat digitalt ID-kort från Bank-ID redan inom fem månader visar att allt fler önskar lämna plånboken hemma, säger Petter Dahl, e-legitimationsexpert hos Bank-ID.
– Det digitala ID-kortet bygger på samma säkra grund som identifiering och underskrift med BankID, men nu anpassat för fysisk miljö, påpekar han.

Fler och fler företag accepterar digitalt ID-kort från Bank-ID, bland andra Apoteksgruppen, Kronans Apotek, DHL, SJ, OKQ8 och Postnord.
För många företag är en manuell och visuell kontroll av det digitala ID-kortet smidigast och likställt med att kontrollera en fysisk id-handling, påpekar företaget.

Dessutom höjs säkerheten med flera säkerhetsdetaljer såsom olika ljud och visuella effekter, menar man.
Företag kan också välja att skanna den rörliga QR-koden när de verifierar det digitala ID-kortet. Det kan göras med den egna butiksskannern eller med en annan BankID-app.

–  Det digitala ID-kortet är här för att stanna och det är ett stort intresse från våra medlemmar i Svensk handel att acceptera digitalt ID-kort. Allt fler konsumenter vill lämna plånboken hemma och inom en snar framtid kommer man förvänta sig att kunna använda sitt digitala ID-kort överallt, tror Nina Jelver, säkerhetschef hos Svensk handel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

[bsa_pro_ad_space id=4 delay=7]

[bsa_pro_ad_space id=1 delay=7]

Västkustägg förvärvar Väst Ägg AB

Stjärnägg AB, en av Sveriges främsta leverantörer av ägg, tillkännager stolt att deras delägare, Västkustägg, har förvärvat Väst Ägg AB, tidigare känt som Lilluns Ägg. Denna strategiska expansion förväntas stärka deras kapacitet att leverera ägg av högsta kvalitet till butiker över hela landet.

Olivoljepriserna skjuter i höjden

Den senaste tiden har olivoljepriserna fortsatt att skjuta i höjden till följd av torkan som härjar i södra Europa. Enligt Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, har priserna ökat med hela 5 procent under februari och en imponerande 40 procent på årsbasis.

Leder vägen för jämställdhet i näringslivet

En färsk undersökning utförd av Svensk Kooperation visar på en betydande skillnad i jämställdhetsarbetet mellan kooperativt ägda företag och börsbolag. Med Internationella kvinnodagen i sikte ger resultaten en inblick i hur olika typer av företag hanterar könsrepresentationen i sina ledande positioner.

Sex procent lägre konsumtion 2020

Konsekvenser för försäljning till minderåriga

När det kommer till Systembolaget är ålderskontroll av högsta prioritet. Att säkerställa att ingen under 20 år får köpa alkohol är en central del av deras arbete för att främja ansvarsfull konsumtion. Men vad händer om en misstag inträffar och alkohol säljs till en minderårig?

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil