Eliott Spenner tar över som vd för Finsk Lakrits i Sverige AB. Fokus: expansion, ny prismodell och fler satsningar i dagligvaruhandeln.
Efter fem år lämnar Magne Nilsson posten som vd för Finsk Lakrits i Sverige AB. Ny ledare blir Eliott Spenner, entreprenör och grundare av Vakna, med uppdrag att ta bolaget vidare i nästa utvecklingsfas.
Magne Nilsson, som haft en central roll i bolagets utveckling, lämnar vd-posten men kvarstår som delägare och styrelseledamot.
– Det är dags för Finsk Lakrits att ta nästa steg, och Eliott är rätt person att leda den resan, säger Magne Nilsson.
Eliott Spenner har tidigare grundat Vakna, företaget bakom marknadens första koffeinbar.
– Finsk Lakrits har en stark position och en engagerad kundbas. Nu är målet att bredda räckvidden,
nå nya målgrupper och stärka varumärket, säger Spenner.
Som ett led i att förenkla köpupplevelsen har Finsk Lakrits övergått från kilopris till styckpris. Förändringen har enligt bolaget lett till en genomsnittlig försäljningsökning på omkring 30 procent i de butiker som infört det nya upplägget.
Bolagets första kampanj under det nya ledarskapet är en tävling där konsumenter har möjlighet att vinna en bastu. Kampanjen lanserades i samband med Eurovision och har synts brett i butiksmiljöer.
Styrelsen består sedan tidigare av Martin Nilsson och Robert Kula, båda med lång erfarenhet av entreprenörskap inom livsmedelssektorn.
– Vi ser stor potential i att modernisera och utveckla Finsk Lakrits. Eliott bidrar med både affärsdriv och nya perspektiv, säger Martin Nilsson.
Under 2025 planerar bolaget att lansera nya produkter, öka sin digitala närvaro och arbeta vidare med att utveckla ett tydligare varumärkesuttryck.
– Vårt mål är att nå bredare utan att kompromissa med produktens kvalitet eller tillgänglighet, säger Eliott Spenner.
Finsk Lakrits har funnits på den svenska marknaden sedan 2011 och finns i dag representerat i cirka 1 300 dagligvarubutiker runt om i landet.