Svenskmärkning har vind i seglen. Konsumenternas efterfrågan på svenska produkter ökar, och enligt bolagets siffror hade Från Sverige-märkta livsmedel en värdetillväxt på 4,6 % under 2024, jämfört med 2,4 % för produkter utan märkning. Volymtillväxten var också starkare, 3,7 % mot 0,3 %. Med andra ord – märkningen fungerar, och nu växlar Svenskmärkning upp för att få fler företag att haka på.
– Att vi har en svensk livsmedelsproduktion har aldrig varit viktigare än nu. Därför stärker vi vår organisation med en kundansvarig för att få fler företag att ansluta sig till märkningen och fördjupa relationerna med befintliga kunder, säger Tina Stugemo, vd på Svenskmärkning.
Från snacks och kaffe till svensk livsmedelsproduktion
Marcus Thollin kommer närmast från rollen som marknadschef på Spendrups, men har även haft tunga roller på Paulig Foods, Orkla Confectionery & Snacks, OLW och ICA. Han är med andra ord van att hantera både varumärken och kommersiella strategier – en kompetens som nu ska omsättas i att sälja in Från Sverige-märkningen till ännu fler företag.
– Från Sverige-märkningen har haft en fantastisk utveckling och jag ser fram emot att bidra till fortsatt tillväxt. Vi är på en viktig resa för att inspirera och hjälpa konsumenter att välja mer svenskproducerade råvaror, livsmedel och växter, säger Marcus Thollin.
Märkningen som förändrar marknaden
Sedan lanseringen 2016 har Från Sverige-märkningen etablerat sig som en stark signal till konsumenterna. I dag använder cirka 230 företag märkningen, och över 12 000 produkter är godkända. Bakom initiativet står LRF, Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel – en trio som har ett gemensamt intresse av att stärka svensk livsmedelsproduktion och samtidigt skapa tydligare valmöjligheter för konsumenterna.
Med Marcus Thollin vid rodret för kundrelationerna ser Svenskmärkning ut att gå in i en ny fas av expansion. Frågan är snarare inte om märkningen kommer att växa – utan hur snabbt.