Starkt andra kvartal för Ica

Både omsättning och vinst ökade för Ica-gruppen under andra kvartalet i år. | Foto av Roland Magnusson
Ica-gruppen redovisar sin rapport för andra kvartalet som beskrivs som ”starkt med blandad covid 19-påverkan”. Omsättningen ökade med 4,6 procent.

Både omsättning och vinst ökade för Ica-gruppen under andra kvartalet i år. Nettoomsättningen uppgick till 31,924 miljarder kr vilket är en ökning med 4,6 procent jämfört med motsvarande period 2019.
Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster ökade från 1,365 miljarder kr 2019 till 1,452 miljarder kr andra kvartalet 2020.

– Koncernens försäljning och rörelseresultat har påverkats av den pågående covid-19-pandemin. Ica Sverige har gynnats medan övriga segment har påverkats negativt, sammanfattar Ica-gruppen som sammantaget uppger rörelseresultateffekten andra kvartalet uppgå till minus 60 miljoner kr.

I hållbarhetsrapporten uppger man att Ica-gruppens utsläpp a växthusgaser minskat med 71 procent på rullande 12 månaders-basis jämfört med basåret 2006 och att man under rapporteringsperioden minskat utsläppen tack vare en ökad användning av köldmedia med lägre klimatpåverkan.

– Den pågående pandemin fortsätter att kraftigt påverka marknad, kundbeteenden och därmed alla delar av vår verksamhet. Det slår dock lite olika och medan Ica Sverige gynnas av situationen, med ökad försäljning och resultat, har framförallt Apotek hjärtat och Rimi Baltic haft ett betydligt tuffare kvartal. Den mycket höga tillväxten för e-handeln fortsätter i accelererande takt, är vd Per Strömbergs sammanfattning av kvartalet.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil