Lokalproducerat i topp

Närproducerat fortsätter att vara det viktigaste för de svenska konsumenterna. När Livsmedelsföretagen mäter trenden är den saken utom all diskussion.

Sedan 2015 har Livsmedelsföretagen varje år gjort en undersökning bland sina 800 medlemsföretag kring vilka de starkaste trenderna är i branschen.
2015 var suget efter ekologiska alternativ den ojämförbart starkaste.

Men de tre senaste åren har trenden svängt och gått över från en stark efterfrågan på ekologiskt till att det är lokalproducerat i bemärkelsen svenskt som är viktigast för kunderna.
Så också i årets mätning där 21 procent av företagen pekar ut lokalproducerat som den viktigaste trenden att förhålla sig till.

Lokal/svenskproducerat, hälsosamma alternativ och produkternas klimatavtryck är de tre viktigaste trenderna, enligt Livsmedelsföretagen.
Ekologiska produkter? Nja, det värdet får endast 1 procent av de vägda rösterna när det gäller trender som är viktiga 2020.

Läs mer om konsumenttrenderna i Butikstrender 3/2020 Prenumerera här

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil