Annons

Sveriges bästa magazine sedan 2002.

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
E-post

Lokalproducerat i topp

Närproducerat fortsätter att vara det viktigaste för de svenska konsumenterna. När Livsmedelsföretagen mäter trenden är den saken utom all diskussion.

Sedan 2015 har Livsmedelsföretagen varje år gjort en undersökning bland sina 800 medlemsföretag kring vilka de starkaste trenderna är i branschen.
2015 var suget efter ekologiska alternativ den ojämförbart starkaste.

Men de tre senaste åren har trenden svängt och gått över från en stark efterfrågan på ekologiskt till att det är lokalproducerat i bemärkelsen svenskt som är viktigast för kunderna.
Så också i årets mätning där 21 procent av företagen pekar ut lokalproducerat som den viktigaste trenden att förhålla sig till.

Lokal/svenskproducerat, hälsosamma alternativ och produkternas klimatavtryck är de tre viktigaste trenderna, enligt Livsmedelsföretagen.
Ekologiska produkter? Nja, det värdet får endast 1 procent av de vägda rösterna när det gäller trender som är viktiga 2020.

Läs mer om konsumenttrenderna i Butikstrender 3/2020 Prenumerera här

Dela artikeln på:

Dela på linkedin
LinkedIn

Senaste nytt.

Presenteras av

Annons

Video

VIDEO: Kreativa lösningar

En Sibylla-handlare laddar en drönare med snabbmat. Ett konditori tillverkar ”dassrullar”. I Corona-krisens spår flödar samtidigt kreativiteten.

powered by Typeform

Annons

Annons

Annons

Anmäl dig till branschens bästa

powered by Typeform

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.