Vill flerdubbla sitt växtbaserade sälj

Vill flerdubbla sitt växtbaserade sälj
Foto: Orkla
Livsmedelsjätten Orkla vill flerdubbla sin försäljning av växtbaserat till år 2025. Svenska ärtor och Eslövs-fabriken får nyckelrollerna i satsningen.

Livsmedelsjätten Orkla vill flerdubbla sin försäljning av växtbaserat till år 2025. Svenska ärtor och Eslövs-fabriken får nyckelrollerna i satsningen.

Från 865 miljoner kr under 2021 till 3 miljarder kr 2025. Det är den väg som Orkla vill gå och det mål man nu förklarar sig sikta emot när det gäller försäljningen av växtbaserat.
Orkla vill få klimatmedvetna konsumenter att ändra sin kost och gör det med en satsning på svenska ärtor.

Orklas svenska försäljning av växtbaserade produkter landade i fjol på 400 miljoner kronor, en ökning med drygt 30 procent.
I den andelen ingår inte ”ordinarie” livsmedel inom grönsaker och icke-animaliska råvaror utan enbart produkter där köttet ersatts av ett växtbaserat protein.

För hela Orkla-koncernen var motsvarande belopp 865 miljoner kr och det är det beloppet man nu vill flerdubbla till 2025.

Orkla startar för satsningen ett nytt affärsområde, Orkla alternative proteins och siktar på att även köpa upp bolag, precis som man gjort med Anamma i Sverige och Naturli i Danmark tidigare.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil