Över 13 miljoner till svenskt föreningsliv

Pantameras miljötävling Föreningskampen har gett över 13 miljoner kr till svenskt föreningsliv. Fler än 2 000 föreningar deltog under 2021.
Pantameras miljötävling Föreningskampen ger extrainkomster. Foto: Pressbild
Pantameras miljötävling Föreningskampen har gett över 13 miljoner kr till svenskt föreningsliv. Fler än 2 000 föreningar deltog under 2021.

Pantameras miljötävling Föreningskampen har gett över 13 miljoner kr till svenskt föreningsliv. Fler än 2 000 föreningar deltog under 2021.

Coronaåret 2021 har slagit hårt mot föreningslivet, inte minst ekonomiskt. Då blir extrainkomster som Pantameras miljötävling Föreningskampen ännu viktigare, skriver företaget.
 
Tävlingen har nu genomförts för nionde året och trots pandemin deltog över 2 000 föreningar under förra året. Sammanlagt samlades över 15 miljoner burkar och Pet-flaskor in vilket gav över 13 miljoner kronor till Sveriges föreningsliv.

För andra året i rad är det den halländska föreningen Glommens IF som tar hem vinsten i 2021 års upplaga av Föreningskampen. De lyckades under året samla in fantastiska 191 250 burkar och flaskor och förutom pantpengarna får de en check på ytterligare 15 000 kronor.

– Pandemin gjorde 2021 till ännu ett tufft år för svenskt föreningsliv. Begränsningarna innebar färre sammankomster, cuper, matcher och lagaktiviteter – sammanhang där föreningarna kunde samla in pant. Att så många föreningar ändå valt att samla pant som ett sätt att få in pengar till föreningskassan och samtidigt göra en fin insats för miljön, är mycket glädjande, säger Rickard Andersson, strategisk marknadsförare på Pantamera/Returpack.

Tävlingen innebär att föreningarna får ersättning för samtliga burkar och Pet-flaskor de samlar in – även för skadade och privatimporterade burkar som inte ger någon pant.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil