Pandemieffekt på vårt drickande även 2021

FOTO: MOSTPHOTOS

Alkoholkonsumtionen ökade i Sverige även under 2021 men var fortfarande lägre än innan pandemins utbrott, enligt siffror från CAN.

Alkoholkonsumtionen ökade med 2 procent under 2021 jämfört med 2020 men den var 4 procent lägre än under 2019, året innan pandemin. 
Det framgår av preliminära uppgifter från CAN (Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning).

– Vi ser att pandemins effekter på alkoholkonsumtionen fortsatte även under det andra pandemiåret 2021, säger Björn Trolldal, som är utredare med forskningskompetens på CAN och ansvarig för mätningarna. Mellan 2020 och 2021 var det små förändringar när det gäller varifrån konsumenterna skaffade sig alkoholen.
– Systembolagets försäljning är fortsatt hög och resandeinförseln är fortfarande betydligt lägre än innan pandemin, säger Björn Trolldal vidare.

Pandemin kan även noteras i andra jämförelser mellan 2021 och 2019.
Systembolagets andel av alkoholkonsumtionen var 75 procent 2021 – 65 procent 2019, restaurangernas del 8 procent 2021 mot 10 procent 2019 och resandeinförselns del av naturliga skäl endast 4 procent 2021 mot 12 procent 2019.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil