Växtbaserad mat klimatmärks

Växtbaserade livsmedel som Flora och Becel klimatmärks och nu uppmanar företaget bakom produkterna sina konkurrenter att ta motsvarande initiativ.. | Foto av Constantin Stanciu
Växtbaserade livsmedel som Flora och Becel klimatmärks och nu uppmanar företaget bakom produkterna sina konkurrenter att ta motsvarande initiativ.

Livsmedelsbolaget Upfield inför nu en klimatmärkning på förpackningar för varumärken som Flora, Becel och Pro active.
Klimatmärkningen påbörjas under början av hösten och vid slutet av 2021 ska runt 100 miljoner förpackningen vara klimatmärkta.

Ambitionen är att hjälpa konsumenterna till sunda beslut när det gäller att välja livsmedel utifrån klimatpåverkan, resonerar företaget.
– Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu, Uppfields talesperson Jeanette Fielding.

Upfield säger att man låtit schweiziska Quantis bedöma klimatpåverkan på de aktuella produkterna.
Enligt en publicerad studie ska företagets växtbaserade margariner i genomsnitt ha 70 procent lägre klimatavtryck, använda hälften så mycket vatten och uppta två tredjedelar mindre mark än mejeriproducerat smör.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

47 procent fler konkurser i år

Enligt ny statistik från UC har antalet konkurser under januari 2023 varit det högsta på tio år. Samtidigt minskar antalet nya företag kraftigt.

Marknadsför tobaksfri mot gällande lag

Marknadsföring av tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag, skriver Dagens juridik som hänvisar till Konsumentverket.

Nu byter Dagab till returpallar

Med start i februari börjar Dagab byta ut alla träpallar mot returpallar från SRS. Det handlar på årsbasis om cirka 1,4 miljoner pallar.

Rusta storsatsar på sin e-handel

Rusta fokuserar om en aning när man nu väljer att satsa mer på sin e-handel. Rusta.com har uppdaterats och fått ny förbättrade funktioner.

Willys öppnar i ny lokal efter brand

Willys öppnar butik i Västerås i nybyggda lokaler efter branden i Erikslund i fjol. Den nya butiken öppnar där den gamla butiken låg.

Arla sänker priset till bönderna igen

För andra gången i år sänker nu Arla det pris man betalar till sina bönder för mjölken. Sänkningen gäller både konventionell och ekologisk mjölk.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil