Växtbaserad mat klimatmärks

Växtbaserade livsmedel som Flora och Becel klimatmärks och nu uppmanar företaget bakom produkterna sina konkurrenter att ta motsvarande initiativ.. | Foto av Constantin Stanciu
Växtbaserade livsmedel som Flora och Becel klimatmärks och nu uppmanar företaget bakom produkterna sina konkurrenter att ta motsvarande initiativ.

Livsmedelsbolaget Upfield inför nu en klimatmärkning på förpackningar för varumärken som Flora, Becel och Pro active.
Klimatmärkningen påbörjas under början av hösten och vid slutet av 2021 ska runt 100 miljoner förpackningen vara klimatmärkta.

Ambitionen är att hjälpa konsumenterna till sunda beslut när det gäller att välja livsmedel utifrån klimatpåverkan, resonerar företaget.
– Genom att lägga till klimatpåverkan, kommer konsumenter också att kunna förstå vilken inverkan deras livsmedelsval har på vårt klimat. Vi uppmanar våra branschkamrater att följa efter och implementera information om klimatpåverkan på förpackningar nu, Uppfields talesperson Jeanette Fielding.

Upfield säger att man låtit schweiziska Quantis bedöma klimatpåverkan på de aktuella produkterna.
Enligt en publicerad studie ska företagets växtbaserade margariner i genomsnitt ha 70 procent lägre klimatavtryck, använda hälften så mycket vatten och uppta två tredjedelar mindre mark än mejeriproducerat smör.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil