Plånboken på väg att försvinna

Foto Pressbild
En färsk rapport från fintechplattformen Adyen indikerar att plånboken håller på att bli ett utdöende betalningssätt. Istället blir personliga erbjudanden allt viktigare, och tekniska lösningar spelar en avgörande roll för handlarnas framtid.

Enligt Adyens nya rapport, Retailbarometern, föredrar var fjärde konsument att betala med mobilen istället för med kort. För den yngre generationen, i åldern 18-34 år, är det till och med var tredje person som föredrar mobila betalningar, vilket är en ökning jämfört med föregående år. Detta innebär att i takt med att den yngre generationen allt mer väljer att betala med mobilen, flyttar även andra tjänster in i deras telefoner. Detta väcker frågan om plånbokens tid snart är förbi.

Samtidigt vill nästan var tredje person fortfarande betala med kontanter i butiker. Det är framförallt män och personer i åldersgruppen 35-44 år som föredrar kontanter. När det gäller online-shopping föredrar majoriteten av kvinnorna att betala med kreditkort.

Trots det stora utbudet av digitala alternativ finns det fortfarande saker som svenskarna föredrar att handla i fysiska butiker. Rapporten visar att 85 procent av svenska konsumenter fortfarande handlar sina matvaror fysiskt, medan endast 14 procent föredrar att handla livsmedel online. Online-shopping prioriteras när det gäller kläder, teknik och skönhetsprodukter. Dock anser fyra av tio att de fortfarande värdesätter den fysiska butiken.

Läs mer i Butikstrender nr 5.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil