Genom ett samarbete med Consupedia blir de första drivmedelsbolaget att systematiskt mäta och följa upp hållbarhetsaspekter i butik. Ett steg mot mer genomlysta sortiment, drivet av data istället för magkänsla.
– Lönsamhet och hållbarhet går hand i hand. Med Consupedias verktyg kan vi nu analysera och optimera vårt butiksutbud med fokus på klimat, miljö, hälsa och social rättvisa, säger Marie Bark, marknadschef på Preem.
Företagets kategorichefer får nu tillgång till en omfattande livsmedelsdatabas, vilket gör det möjligt att skärskåda produkterna utifrån nyckelfaktorer som klimatpåverkan och etiska aspekter. För kunderna betyder det ett sortiment som ständigt slipas för att möta hållbarhetskraven.
Samarbetet med att forma framtidens butikssortiment startar den 3 mars. Målet? Att bana väg för ett mer hållbart livsmedelssystem – och kanske, en ny standard i branschen.
Hur ser du på detta? Hur arbetar ni i er butik med hållbarhet, och vilka utmaningar står ni inför? Vi vill höra era tankar – kommentera och dela med er av era erfarenheter!