Ny adblocker döljer snabbmatsreklam

Ny adblocker döljer snabbmatsreklam
Så ser det ut när snabbmatsreklamen ersätts av grönsaker i en ny adblocker. Foto: Pressbild Simple feast
Simple feast lanserar en ny adblocker som ersätter digitala annonser med bilder på grönsaker för att belysa snedfördelningen inom reklamen.

Simple feast lanserar en ny adblocker som ersätter digitala annonser med bilder på grönsaker för att belysa snedfördelningen inom reklamen.

Varje år spenderar snabbmatskedjorna miljarder på reklam globalt. Samtidigt möts konsumenterna i betydligt lägre utsträckning av reklam för grönsaker och andra mer hållbara alternativ, skriver Simple feast i en pressrelease.

Därför lanserar man nu en adblocker som för första gången gör det möjligt att ersätta digitala annonser med bilder på grönsaker.

– Kampanjen vill belysa snedfördelningen när det kommer till vilken typ av matreklam vi möts av i vardagen.

– Studier från Världshälsoorganisationen, WHO, visar att vi blir mer sugna på den mat vi exponeras för regelbundet. Vi är mer digitala än någonsin tidigare och vi och våra barn utsätts ständigt för annonser för processad mat och skräpmat, när vi faktiskt borde äta mer grön och oprocessad mat. Tanken bakom adblockern är att på ett humoristiskt sätt visa hur det hade kunnat se ut om vi möttes av en större variation av matreklam i vårt flöde, säger Jakob Joenck, grundare och vd för Simple feast i en kommentar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil