I den nya undersökningen har hushållsmedlemmar i åldern 30–44 år fått svara på frågor.
Hela 64 procent svarar att de tror att inflationen kommer få dem att handla mer på rea och prioritera inköp till barnen medan 21 procent svarar att stigande priser och inflation har en stor negativ påverkan på julinköpen.
Även mer köp av återförsäljarnas egna märkesvaror, färre ekologiska produkter på julbordet och att dela utgifter kring julen med andra släktingar är förändringar som många förväntar sig göra.
I dessa hushåll köps vanligtvis mer pepparkakor och köttbullar, varor vilka nu kommer handlas mer till nedsatt pris och som egna märkesvaror.
Myriam Martensen, som jobbar hos GfK i Norden, menar att vi nu ser hur oron för framtiden får en konkret påverkan på breda konsumentgrupper, vilket i sin tur riskerar får stor betydelse för den viktiga julhandeln. När det gäller hushållens syn på hur ekonomin som helhet visar tidigare studier en fortsatt pessimistisk bild.