Ökning för Kravmärkta ägg

1,7 procent upp för Kravmärkta ägg under 2019. Nu är 16,7 procent av de sålda äggen Kravmärkta. | Foto: Pressbild
Försäljningen av Kravmärkta ägg ökade med 1,7 procent under 2019. Nu står kategorin för 16,7 procents andel av den totala äggförsäljningen i handeln.

553 miljoner kr. Så mycket handlade svenskarna Kravmärkta ägg för under 2019. Det motsvarar en ökning med 9 miljoner kr från året innan.
I procent är ökningen 1,7 procent och andelen Kravmärkta ägg alltså 16,7 procent.

– Svenskarnas efterfrågan på Kravmärkta ägg är positivt för både hönorna, miljön och de svenska bönder som investerar för att kunna erbjuda en hög välfärd för sina djur. Vi ser ett starkt engagemang för bättre djurvälfärd och för att bekämpa miljöproblem, säger Anita Falkenek som är organisationens vd.

– Kravs vision är att all produktion av livsmedel ska ske på ett hållbart sätt. Dessutom har vi särskilt höga krav på djuromsorg, hälsa, socialt ansvar, miljö och klimatpåverkan. Vi ser att konsumenterna både uppfattar och uppskattar detta, sammanfattar Anita Falkenek.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Annons

Ring eller maila oss

[email protected]

0703451200