Ny kampanj uppmärksammar dolt socker i kaffe och erbjuder ett enkelt alternativ
Det Malmöbaserade företaget Sproud väcker uppmärksamhet med kampanjen Breaking up with Sugar, som lyfter fram hur enkelt det kan vara att minska på onödigt eller dolt socker i vardagen utan att tumma på smaken. Fokus ligger på ett av svenskarnas mest älskade vardagsmoment: kaffet.
Sockerfria alternativ utan pekpinnar, många konsumenter vet inte att både komjölk och flera växtbaserade alternativ innehåller dolt socker, i form av laktos, maltos eller kolhydrater som bryts ned till sockerarter i kroppen. Med sin nya kampanj vill Sproud ge konsumenter konkreta verktyg och valfrihet, inte skuldkänslor.
– Vi har sett en tydlig trend där allt fler vill dra ner på socker, särskilt det som är dolt eller känns onödigt. Med Barista ZERO vill vi visa hur enkelt det faktiskt är det kan räcka med att byta ut vad du har i kaffet, säger Sara Berger, vd på Sproud.
Marknadens enda sockerfria baristadryck, Sprouds Barista ZERO, som lanserades 2023, är idag den enda helt socker- och kolhydratfria baristadrycken på marknaden. Produkten är gjord på ärtprotein, vilket gör att den till skillnad från många andra drycker är naturligt fri från laktos, maltos och andra sockerkällor.
Drycken är också certifierad av Sugarwise, en internationell märkning för låg eller ingen sockerhalt något som sätter ytterligare trovärdighet bakom kampanjen.
Kampanj i tunnelbanan – och på cafémenyn
Under slutet av maj syns kampanjen Breaking up with Sugar i Stockholms tunnelbana. Samtidigt arbetar Sproud vidare med att sprida produkten via caféer, e-handel och detaljhandeln både i Sverige och internationellt. Barista ZERO har redan tagits in av flera stora kedjor och finns även tillgänglig på Amazon.
Om Sproud
Sproud grundades i Malmö 2018 och finns idag på 15 marknader världen över. Företaget har kontor i Malmö och London och backas av investerare som brittiska programledaren Maya Jama, Findeln Holding, Dream Beverage och VGC Partners. Sortimentet består av växtbaserade drycker baserade på ärtprotein med fokus på smak, funktion och hållbarhet.

Källa: Sproud / Katharina, kommunikationsansvarig