Svenskar världsbäst på att prata pengar

Foto MostPhotos
Svenskar är mer bekväma än alla andra när det gäller att prata om privatekonomi och pengar, enligt en ny studie från Klarna där man jämfört 18 länder.

Att prata om pengar och sin ekonomiska situation är för många ett laddat ämne som man kanske helst undviker helt och hållet.
Det gäller dock inte svenskar, enligt Klarnas nya undersökning.

Klarnas senaste Money Management Pulse, med data från andra kvartalet 2023, visar att 62 procent av de svenskar som svarat känner sig bekväma att prata pengar.
Det är högst av alla länder i undersökningen och hela 15 procentenheter högre än det globala snittet. I exempelvis Finland är siffran betydligt lägre, endast 30 procent.

I Sverige är åldersgruppen 26-41 mest bekväm med att prata pengar, följt av åldersgrupperna 18-25 år (62 procent), 42-57 år (60 procent) och 58-76 år (55 procent).

– Att särskilt unga svenskar är bekväma att prata om pengar är ett hälsosamt tecken. Kanske beror det på att den yngre generationen har en annan relation till pengar än vad man hade förr, funderar Karin Haglund som är expert på konsumentbeteenden hos Klarna.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil