Danska bryggerijätten Carlsberg höjer nu sin vinstprognos för året och räknar, efter ökad försäljning, med en vinst på 8-11 procent mot tidigare 5-10.
Kanske det är många som följt Mads Mikkelsens filmuppmaning ”En runda till” – eller kanske är det istället många som följt Mads Mikkelsen som portalfigur i Carlsbergs reklam om vilken öl som ”probably” är den bästa i världen.
I vilket fall höjer nu Carlsberg sin vinstprognos för helåret efter kraftigt ökad försäljning under sommaren.
Under perioden april-juni sålde Carlsberg för 18,69 miljarder danska kronor under ett kvartal där analytikerna i snitt väntat sig en försäljning på 17,9 miljarder.
Nu får det bryggerikoncernen att höja sin helårsprognos för vinsten 2021.
Tidigare hade Carlsberg indikerat en vinst i spannet 5-10 procent.
Nu justerar man prognosen uppåt och tror på en vinst på 8-11 procent för helåret.