15 ton plast bort hos Axfood

15 ton mindre plastmängd blir det när Axfood byter förpackningar på bland annat deras toapapper.
Axfood byter förpackningar till sådana med tunnare plast för toa- och hushållspapper av egna varumärken och sparar därmed drygt 15 ton plast totalt.

Axfood byter förpackningar till toalett- och hushållspappret av de egna varumärkena Eldorado och Fixa som säljs av bland annat Hemköp och Willys. Den nya plasten är tunnare och eftersom man samtidigt använder mindre mängd plast vid leveranserna minskar man plastmängden med drygt 15 ton.

– Varje förändring i förpackningarna gör stor skillnad, inte minst när det gäller varor som vi säljer stora volymer av, säger Karin Grönskog, förpackningsutvecklare hos Dagab, Axfoods inköps- och logistikbolag.

Förändringen är en del av Axfoods plaststrategi ”rätt plast på rätt plats” som antogs förra året. Den totala mängden plast i den egna verksamheten ska minska med minst 25 procent till 2025.
Alla förpackningar till egna märkesvaror ska kunna materialåtervinnas redan till 2022. Senast 2030 ska enbart återvunnen och förnyelsebar råvara användas.

–  I första hand försöker vi att byta ut plasten mot andra material. När det inte går reducerar vi mängden plast genom att tunna ut den, ta bort detaljer eller på andra sätt plastbanta, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfood har under längre tid arbetat för att minska plastanvändningen av fossil råvara. Bland initiativen märks bland annat köttråg av återvunnen plast, plastbärkassar av förnyelsebart eller återvunnet material och tunnare materialåtervinningsbara krukor till färska örter.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil