Sverige är känt för att vara ett kaffetörstigt land och enligt en nyligen genomförd undersökning av Kantar Sifo på uppdrag av Kafferosteriet Löfbergs dricker fyra av fem svenskar kaffe regelbundet. Morgonkoppen är extra populär, och hela sex av tio kaffedrickare anser att den är extra viktig.
Kaffet är en stor del av svenskarnas vardag och i undersökningen framkommer det att 7 av 10 svenskar föredrar att dricka bryggkaffe på morgonen. På andra plats kommer snabbkaffe, följt av kapslar. Men trots de nya kapselmaskinernas popularitet har alltså det klassiska svenska bryggkaffet fortfarande en stark ställning på marknaden.
Undersökningen som genomfördes på 1 487 personer i åldern 18 till 79 år över hela Sverige visade även på hur kaffedrickare påverkas av sitt morgonkaffe. 39 procent upplever att de har lättare att komma igång efter morgonkaffet, medan 31 procent blir piggare och 21 procent blir gladare.
Kaffekonsumtionen har en lång historia i Sverige och bryggkaffet har alltid varit en del av den svenska kulturen. Förutom att bryggkaffet är en del av morgonrutinen för många svenskar, så är det också en social dryck som man dricker tillsammans med familj och vänner. Kaffe är också en av Sveriges viktigaste exportprodukter, och svenska kafferosterier är kända över hela världen för sin höga kvalitet.
Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs, uttryckte sin glädje över resultatet av undersökningen och betonade att kaffe är viktigt för många svenskar, och att både bryggkaffe och morgonkaffe är särskilt betydelsefulla för Kafferosteriet Löfbergs.
Det finns också en trend bland konsumenterna att välja ekologiska och rättvisemärkta kaffealternativ. Dessa alternativ blir allt mer populära, och fler och fler kaffedrickare letar efter etiskt och hållbart producerade produkter. Många dagligvarubutiker och kaféer erbjuder nu ekologiska och rättvisemärkta kaffealternativ, vilket gör det lättare för konsumenterna att göra ett medvetet val och samtidigt njuta av en god kopp kaffe.