Svenskodlade baljväxter tar plats i butik – en ny möjlighet för dagligvaruhandeln

Färska svenskodlade baljväxter i en dagligvarubutik

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Baljväxter har länge varit en självklar proteinkälla i många delar av världen, men nu ser vi en ökande efterfrågan även i svenska butiker. Med ett ökat fokus på hållbarhet, självförsörjning och hälsosamma matvanor blir svenskodlade baljväxter ett allt mer attraktivt val för både konsumenter och livsmedelsaktörer.

Flera producenter och varumärken satsar nu på att utveckla produkter baserade på svenska baljväxter, vilket skapar nya möjligheter för dagligvaruhandeln. Sevan är en av aktörerna som tagit steget genom att lansera hummus, falafel och färdigkokta baljväxter med en helt inhemsk värdekedja. Bakom initiativet finns ett bredare samarbete mellan odlare, producenter och grossister – en modell som kan inspirera fler aktörer att satsa på svenskodlade alternativ.

– ”Det känns fantastiskt roligt att Sevan nu kan erbjuda foodservicemarknaden hummus, falafel och färdigkokta svenskodlade baljväxter med Från Sverige-märkningen. Att produkterna dessutom är resultatet av lyckad samverkan mellan primärproduktion, producent och grossist gör mig extra stolt och är ett viktigt exempel jag hoppas ska inspirera hela branschen till fler liknande projekt i framtiden,” säger Elin Ingves Pyk, VD på Sevan.

Enligt Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten bör vi äta mer baljväxter för både hälsans och klimatets skull. Samtidigt odlas baljväxter idag på endast en liten del av den svenska åkermarken. För att förändra detta krävs både ökad efterfrågan och bättre tillgång på färdiga produkter i handeln.

– ”Vi är bara i början av ett skifte gällande svenska baljväxter på tallriken istället för importerade. Nu gäller det att branschen och marknaden förstår mervärdet av svenskodlade och svenskproducerade baljväxter,” säger Håkan Johnsson, VD på Kalmar Öland Trädgårdsprodukter.

Baljväxterna som ingår i det nya sortimentet odlas och rensas i Sverige och får genom detta en helt inhemsk värdekedja.

– ”En stark livsmedelsproduktion är avgörande för vår framtida beredskap. Baljväxter är en framtidsråvara och det är glädjande att se en ökad satsning på svenskodlade alternativ där hela värdekedjan har samverkat för att göra det möjligt,” säger Tina Stugemo, VD på Svenskmärkning.

Så kan butiker öka försäljningen av baljväxter

  •  Tydlig placering och exponering
    Placera baljväxtbaserade produkter i närheten av andra proteinrika varor såsom köttalternativ och mejerifria produkter. En sammanhållen exponering hjälper kunder att hitta nya produkter och förstå hur de kan användas i måltider.
  • Inspirera med recept och matkombinationer
    Många konsumenter är ovana vid att laga mat med baljväxter och behöver inspiration. Skylta med receptförslag och tips om hur baljväxter kan användas i vardagsmåltider.
  • Framhäv den svenska kopplingen
    Svenskodlat och hållbart är starka säljargument. Använd tydliga budskap i hyllan för att lyfta fram produkternas ursprung och de klimatmässiga fördelarna.
  • Erbjud smakprover och butiksdemonstrationer
    Ett av de mest effektiva sätten att driva försäljning är att låta kunder provsmaka. Genom att erbjuda smakprov på t.ex. svenskodlad hummus eller falafel kan butiker öka nyfikenheten och intresset för dessa produkter.
  • Samarbeta med lokala producenter
    Genom att arbeta med leverantörer som satsar på svenskodlade råvaror kan butiker erbjuda ett unikt och hållbart sortiment som attraherar medvetna konsumenter.

Framtiden för svenskodlade baljväxter

Med en ökad efterfrågan och ett växande intresse för hållbara livsmedel är svenskodlade baljväxter en kategori som kan växa betydligt de kommande åren. Fler aktörer ser nu värdet i att investera i produkter som baseras på lokala råvaror, och dagligvaruhandeln har en viktig roll i att göra dessa produkter tillgängliga och attraktiva för konsumenterna.

Dela gärna dina erfarenheter och tankar!

Hur arbetar din butik för att lyfta fram svenska baljväxter och andra växtbaserade proteinkällor? 

Läs mer om trenden och framtidens proteinval i kommande utgåva av Butikstrender 3.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till [email protected]

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.