Mjölkens dag för 20:e året

Skål – och i likhet med Fantomen med ett glas mjölk, en dryck man kan dricka från arla till särla. | Foto: Pressbild
Idag, 1 juni, firas Mjölkens dag för 20:e året. Det är ett globalt initiativ från FN-håll för att visa mjölkens roll för folkhälsa och kosthållning.

Den 1 juni varje år firas Mjölkens dag, ett initiativ som startade 2001 av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation för att uppmärksamma mjölkens viktiga roll för folkhälsan och öka kunskapen om mjölkproduktionens betydelse för världen.

– Svensk mjölk har varit och är fortfarande ett av våra allra viktigaste baslivsmedel. Det passar växande barn som behöver mycket näring och energi, vuxna som behöver gott om näring men färre kalorier, och äldre som behöver mycket näring men i mindre portioner, påpekar – möjligen inte oväntat – Konrad von Otter som är kategoriansvarig för mjölk hos Arla.

– Dessutom är det väldigt gott. Därför är vi snabba på att höja ett extra glas mjölk dagen till ära, och hoppas att alla vill skåla med oss, tillägger han.

arla.se är det tydligt att svenskarna suktar efter recept där mjölk är en viktig ingrediens. I toppen ser vi bland annat pannkakor, kärleksmums, våfflor, stuvade makaroner och lasagne.
– Mjölk älskas av många och det är roligt att se att just pannkakor ligger högt upp på listan över våra mest sökta recept. Det är en barndomsfavorit hos de flesta vuxna och kan ätas såväl till frukost som till lunch eller middag, påpekar Arlas Tony Fredriksson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil