Mer midsommarmat i år

Jordgubbar, sill och annat och mer än vanligt när fler firar midsommar hemma. | Foto: Svensk handel
900 miljoner kr upp. Det handlar om försäljningen av mat midsommar, enligt Svensk handel som ser en ökning när fler av oss väljer midsommar hemma.

På fredag dukas midsommarmaten upp. Försäljningen av sill, gräddfil, glass och insektsmedel skjuter i höjden. Svensk handel bedömer att matförsäljningen ökar med 900 miljoner kronor under midsommarveckan.

Midsommar är alltid ett av årets viktigaste försäljningstillfällen.
Sju av tio dagligvaruhandlare anger att midsommarveckan är viktig för butikens försäljning.

Coronapandemin kommer att påverka svenskarnas köp- och resebeteende i sommar men dagligvaruhandeln gynnas av att fler svenskar stannar i Sverige.
– Dagligvaruhandeln är en av de branscher i handeln som gynnas av att fler hemestrar i sommar. När trycket på matbutikerna ökar inför midsommar måste också alla hjälpas åt med att ta ansvar för att undvika smittspridning, säger Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel.

Att utländska turister blir färre kommer att påverka city- och gränshandeln negativt – men däremot kommer vår inhemska konsumtion att uppväga det försäljningstappet för handeln som helhet, tror man.
Enligt Svensk handels sommarrapport väntas den totala försäljningen i juni, juli och augusti uppgå till 210 miljarder kronor, en ökning med 1,5 procent.

– Coronautbrottet har slagit hårt mot handeln. I grunden är hushållens köpkraft ändå ganska god. Försäljningstappet i detaljhandeln till följd av begränsad utländsk turism kan för handelns del väntas vägas upp av ökad inhemsk konsumtion. Vi bedömer därför att försäljningen i detaljhandeln som helhet kommer att fortsätta att återhämta sig under sommaren, säger Johan Davidson.

Däremot blir det, som väntat, färre sommarjobb i handeln. Enligt Svensk handels rapport kommer var tredje butik att ta in extrapersonal i sommar och antalet sommarjobb bli 11 000 vilket kan jämföras med 19 000 förra året.

Många funderar på hur sommarvädret blir och handeln är inget undantag. Matbutikerna hoppas på en solig sommar, men de flesta sällanköpshandlare anser att försäljningen gynnas av en mulen sommar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil