Mer midsommarmat i år

Jordgubbar, sill och annat och mer än vanligt när fler firar midsommar hemma. | Foto: Svensk handel
900 miljoner kr upp. Det handlar om försäljningen av mat midsommar, enligt Svensk handel som ser en ökning när fler av oss väljer midsommar hemma.

På fredag dukas midsommarmaten upp. Försäljningen av sill, gräddfil, glass och insektsmedel skjuter i höjden. Svensk handel bedömer att matförsäljningen ökar med 900 miljoner kronor under midsommarveckan.

Midsommar är alltid ett av årets viktigaste försäljningstillfällen.
Sju av tio dagligvaruhandlare anger att midsommarveckan är viktig för butikens försäljning.

Coronapandemin kommer att påverka svenskarnas köp- och resebeteende i sommar men dagligvaruhandeln gynnas av att fler svenskar stannar i Sverige.
– Dagligvaruhandeln är en av de branscher i handeln som gynnas av att fler hemestrar i sommar. När trycket på matbutikerna ökar inför midsommar måste också alla hjälpas åt med att ta ansvar för att undvika smittspridning, säger Johan Davidson, chefsekonom hos Svensk handel.

Att utländska turister blir färre kommer att påverka city- och gränshandeln negativt – men däremot kommer vår inhemska konsumtion att uppväga det försäljningstappet för handeln som helhet, tror man.
Enligt Svensk handels sommarrapport väntas den totala försäljningen i juni, juli och augusti uppgå till 210 miljarder kronor, en ökning med 1,5 procent.

– Coronautbrottet har slagit hårt mot handeln. I grunden är hushållens köpkraft ändå ganska god. Försäljningstappet i detaljhandeln till följd av begränsad utländsk turism kan för handelns del väntas vägas upp av ökad inhemsk konsumtion. Vi bedömer därför att försäljningen i detaljhandeln som helhet kommer att fortsätta att återhämta sig under sommaren, säger Johan Davidson.

Däremot blir det, som väntat, färre sommarjobb i handeln. Enligt Svensk handels rapport kommer var tredje butik att ta in extrapersonal i sommar och antalet sommarjobb bli 11 000 vilket kan jämföras med 19 000 förra året.

Många funderar på hur sommarvädret blir och handeln är inget undantag. Matbutikerna hoppas på en solig sommar, men de flesta sällanköpshandlare anser att försäljningen gynnas av en mulen sommar.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Så vill svenskar fira hållbar jul

Hållbarhet och jul är inga begrepp som direkt kopplar armkrok bland svenskarna. Nu pekar ändå undersökningar på att fler börjar tänka hållbart.

Digitalisering stör inte julen

En ny undersökning visar att de flesta inte tycker att digitaliseringen stör julfirandet – men att många stör sig på ”julskryt” i sociala medier.

Rättelse: Skapar en ny enhet

Tolv av Lekias 170 handlarägda butiker i Sverige och Norge genomför en koncernbildning inom Lekia. Den nya koncernens namn är Lekledaren.

Jättesatsning av Löfbergs i Karlstad

Familjen Löfberg, som äger kafferosteriet med samma namn, gör nu en jättesatsning i Karlstad med, bland annat, ett nytt stort kafferosteri.

Ny formel ska hjälpa med klappar

En ny formel ska hjälpa oss att köpa rätt julklappar, något som enligt en undersökning oroar väldigt många svenskar.

Nya EU-regler för förpackningar

EU har antagit nya regler för förpackningar och avfall från förpackningar. Samtidigt skapar man ett förbud mot s k ”evighetskemikalier”.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil