Systembolaget redovisar ökad vinst kvartal 2 i år

Foto: Pressbild Systembolaget
Systembolagets rörelseresultat för andra kvartalet i år uppgår till 182 miljoner kr vilket är en ökning med 39,4 procent mot motsvarande period 2022.

En vinst på 182 miljoner kr andra kvartalet att jämföra med 130 miljoner motsvarande kvartal 2022 är en ökning med 39,4 procent.
Ökningen förklaras av en ökad försäljning i butikerna och minskade administrativa kostnader.
E-handeln har däremot minskat med 1,3 procent i jämförelse med andra kvartalet 2022.

– När vi möter kunderna utgår vi ifrån deras behov och vårt uppdrag, att sälja med ansvar och god service och informera om alkoholens risker. Vi vill att kunderna ska uppleva samma kunniga, inspirerande och omtänksamma service och ansvarsfulla försäljning oavsett var de möter oss, säger Systembolagets vd Ann Carlsson Meyer.
– Under kvartalet har vi bland annat lanserat nyheter i vår app där kunderna kan söka och hitta drycker och få kunskap och information, påpekar hon.

Försäljningsvolymen uppgick till 157,7 (154,3) miljoner liter vilket är en ökning med 2,2 procent, främst drivet av det varma vädret i maj och juni.

– Vårt ökade rörelseresultat beror främst på ett högre bruttoresultat och minskade administrativa kostnader. De minskade kostnaderna hänför sig främst till en positiv engångseffekt från den omstruktureringsreserv som gjordes i samband med omorganisationen på huvudkontoret 2022, säger Merlin Poljak, ekonomichef för Systembolaget.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil