Det svenska barnmatsvarumärket Unna tar nästa steg i sin tillväxtresa. Nu listas hela sortimentet centralt hos ICA inklusive två nya 2-i-1-produkter för gröt och välling.
Unna, som sedan tidigare nått bred distribution via bland annat Axfood, Mathem och nätapotek, stärker nu sin närvaro i fysisk handel. Med den nya listningen hos ICA får varumärket för första gången ut sitt kompletta sortiment nationellt i en kedja inklusive företagets nyutvecklade gröt- och vällingprodukter.
– Att ICA väljer att ta in hela vårt sortiment är ett stort förtroende, säger Linnea Markmeyer, medgrundare av Unna. Vi har lagt mycket arbete på att ta fram produkter som förenklar vardagen för småbarnsföräldrar utan att tumma på kvalitet.
Unnas två nya 2-i-1-produkter kan användas som både gröt och välling beroende på tillredning. Med mer vatten blir det välling, med mindre vatten gröt. En enkel lösning som enligt företaget både minskar antalet förpackningar i skafferiet och ökar flexibiliteten i vardagen.
Produkterna är ekologiska, svenskproducerade och berikade enligt Livsmedelsverkets och BVC:s rekommendationer. Enligt bolaget är sötman den lägsta på marknaden, utan tillsatt socker, och med varje ingrediens noggrant utvald för näringsinnehåll och smak.
Unna har även nyligen genomfört en kapitalrunda på 3,25 miljoner kronor till en värdering på 30 miljoner. Syftet är att möta den ökade efterfrågan och tredubbla omsättningen inom ett år, med fortsatt fokus på både fysisk och digital närvaro.
– Vi ser ett växande behov av moderna barnmatsalternativ som både barn och föräldrar mår bra av. Det här är bara början, säger Vendela Wikman, medgrundare av Unna.
