Var fjärde ny vara vegansk

Försäljningen av köttfritt i Storbritannien fortsätter att öka kraftigt.
23 procent av alla nya brittiska livsmedelsprodukter 2019 var veganska och idag säger 65 procent av britterna att de äter köttfritt då och då.

De nya siffrorna ingår i forskning från Mintel som alltså konstaterar att nästan var fjärde ny brittiska produktlansering inom livsmedel handlar om veganska varor och att 39 procent av britterna nu säger att de äter mindre mängd kött än tidigare.
Man räknar därför med att försäljningen av köttfri mat år 2024 kommer att överstiga 1,1 miljarder pund i värde, det vill säga cirka 13,6 miljarder svenska kr.
Precis som i Sverige är det en högre andel av kvinnorna som väljer att begränsa och minska köttmängden, framförallt i gruppen under 45 år. 88 procent av britterna fortsätter dock att äta såväl rött kött som fågel enligt Mintel. Inte heller ökar andelen brittiska veganer enligt samma källa utan utgör fortfarande ungefär 1 procent av Storbritanniens befolkning.

Driver efterfrågan

Den ökande populariteten för flexitariansk kost har bidragit till att driva efterfrågan på köttfria produkter. Många konsumenter uppfattar att växtbaserade livsmedel är ett hälsosammare alternativ, och denna uppfattning är den viktigaste drivkraften bakom minskningen av köttkonsumtionen de senaste åren, säger Kate Vliestra som är global mat- och dryckesanalytiker hos Mintel.
Det nya bland britterna är att fler ser koppling mellan köttfritt och miljö. 48 procent menar att en minskad konsumtion av animaliska produkter är ett bra sätt att minska vår påverkan på miljön.

– Även om hälsofördelarna med att äta mindre mängd kött fortfarande är det främsta motivet för flexitarianer har miljökonsekvenserna också blivit ett viktigt skäl att undvika kött. Generation Z-konsumenter (i åldern 16-24 år) leder trenden här, konstaterar Kate Vlietstra.

Britternas tre främsta skäl för köttfritt
Bidrar till bättre hälsa – 32 procent
Bra sätt spara pengar – 31 procent
Bidrar till bättre miljö – 25 procent

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Julmusiken som lugnar magen

Julen kan vara stressig men julmusiken lugnar magen. I vart fall enligt Valio som tagit en spellista och en professor till hjälp för att påvisa detta.

Daniel Seifter tar över Urban Deli

Daniel Seifter tillträder i februari som ny vd för Urban Deli. Ambitionen är att bibehålla det lustfyllda koncept man har men fortsätta utveckla det.

Så handlade vi hos Shopify

Även om Black Friday backade totalt redovisar Shopify för sin del för den och Cyber Monday positiva siffror jämfört med 2021.

CBS öppnar sin tredje Coop Mini

Coop butiker & stormarknader, CBS, inviger på fredag sin tredje obemannade butik. Denna Coop Mini öppnar i Gåvsta nordost om Uppsala.

Apotea ska växa så in i Norden

Det är Norden nästa som gäller för nätapoteket Apotea som ska växa via investeringar i norska och finska nätapotek framöver.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil