Växer och minskar klimatavtrycket

Lidls omsättning ökade 2019/20 till 11 751 miljoner kr. | Foto från MostPhotos
Lidl växer men minskar samtidigt klimatavtrycket enligt sin redovisning för det senaste året där man minskat koldioxidutsläppen med 4,6 procent.

I dagarna publicerar Lidl Sverige sin hållbarhetredovisning för det senaste verksamhetsåret 2019/20. Av redovisningen framgår att Lidl för tredje året i rad växer samtidigt som man lyckats med att minska sitt klimatavtryck, skriver man i en pressrelease.
Där noterar man även att företagets omsättning ökade med 8,8 procent samtidigt som utsläppen av koldioxid från driften av verksamheten minskade med 4,6 procent. Arbetet med att minska klimatavtrycket fortsätter med hög intensitet, säger Lidl.

Lidls omsättning ökade 2019/20 till 11 751 miljoner kr. Samtidigt, skriver företaget, lyckades man minska sina utsläpp av koldioxid med 611 ton till 12 818 ton CO2e.
Sedan Lidl började mäta utsläppen av växthusgaser från driften av verksamheten 2016/17 har företaget minskat dem med 22 procent trots en ökad omsättning under samma period med 31 procent, noterar man i sin pressrelease.

– Vi vill vara ledande inom omställningen mot en mer hållbar utveckling. Hållbarhetsarbetet genomsyrar idag hela vårt företag. Vi jobbar hårt med att minska utsläppen av koldioxid i alla delar av vår verksamhet, från logistik och förpackningar till byggandet av butiker. Tillsammans med minskad användning av engångs- och fossilplast och minskat matsvinn har vi under året gjort stora framsteg, säger Lidls Sverigechef Johan Augustsson.

– Genom att genomlysa alla delar av driftens utsläpp, från logistik och marknadsföring till butikernas energianvändning, minskar våra utsläpp av koldioxid. Under året har vi påbörjat arbetet med att granska vårt sortiments klimatpåverkan och framöver kommer vi att flytta fram våra positioner ytterligare, fortsätter Augustsson.

Att minska matsvinnet är ett av Lidls prioriterade områden. Under året räddades 937 ton mat från att kastas, vilket motsvarar cirka 2 000 000 måltider. Matsvinnet uppgick 2019/20 till 5 873 ton, vilket motsvarar 1,41 procent av nettovikten av den sålda maten. Det är en minskning med 21 procent jämfört med föregående år, allt enligt hållbarhetsredovisningen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil