Många vill ge bort begagnat i julklapp

Många vill ge bort begagnat i julklapp
Foto: Shutterstock
I en undersökning Sefina pantbank låtit göra svarar en majoritet att de gärna ger begagnat i julklapp, vilket Sefina definierar som ett ”trendbrott”.

I en undersökning Sefina pantbank låtit göra svarar en majoritet att de gärna ger begagnat i julklapp, vilket Sefina definierar som ett ”trendbrott”.

Varje år är det lika svårt att veta vad man ska köpa för julklappar till nära och kära och alltfler blir dessutom mer miljömedvetna och får en negativ känsla om de bidrar till överkonsumtion kring jul, anser Sefina pantbank som ser det som orsaken till att fler nu kan tänka sig att köpa begagnade julklappar.

Den undersökning Sefina låtit göra säger att många v de svarande är villiga att förändra sitt köpbeteende kring jul.
Sju av tio av dem som svarat hos Sefina kan tänka sig att ge bort begagnade julklappar och tre av tio svarande har redan gjort det någon gång.

– Många har tröttnat på en överdriven julhandel och tänker till en gång extra innan de handlar nyproducerade julklappar. Det är upp till var och en att ändra på sina konsumtionsvanor och därför väljer nu flera att vända sig till andrahandsmarknaden för att köpa klappar, anser Jimmy Jonasson som är försäljningschef hos Sefina pantbank.

– Något som jag tror även är uppskattat av mottagaren. Det känns genuint att få ett vintageföremål som är helt unikt i sitt slag och som även har chans att öka i värde under tiden man äger den, tillägger Jonasson.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Foodtech-bolag byter namn och vd

Vertikalodlaren Ljusgårda byter namn till Supernormal Greens och skiftar samtidigt på vd-stolen där grundaren Andreas Wilhelmsson åter tar plats.

”Fryst mat kan ge mindre matsvinn”

Findus, som säljer fryst mat, vill i samband med internationella dagen mot matsvinn, påpeka att fryst mat kan bidra till att minska matsvinnet hemma.

Efter köpet vill Adlibris butikssatsa

Förra hösten köpte Adlibris bokkedjan Pocketshop. Fusionen var klar vid årsskiftet och nu vill Adlibris göra en satsning på fysiska butiker.

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil