Vill att butikerna erbjuder nitritfritt

Pressbild: Björn Bernhardson, Grundare Äkta Vara
Märknings-initiativet Ä-märkt för Äkta vara uppmanar nu livsmedelsbutikerna att erbjuda nitrinfritt i större utsträckning eftersom sådana alternativ finns.

Trots att fler och fler producenter satsar på tillsatsfria charkuterier är det fortfarande näst intill omöjligt att hitta nitritfri chark i de vanliga livsmedelsbutikerna, skriver märkningsinitiativet Äkta vara i en pressrelease där man uppmanar Sveriges handlare att ta in nitritfria alternativ.

För tio år sedan fanns få nitritfria charkprodukter på marknaden. I takt med att efterfrågan ökat har också utbudet blivit större och fler producenter väljer numera att tillverka tillsatsfria produkter, är Äkta varas tes.

– Det märks tydligt hos Äkta vara, som i nuläget har nästan 100 produkter, från 9 tillverkare, godkända med märkningen Ä-märket. Syftet med Ä-märket är att hjälpa konsumenter som söker genuina och oförfalskade livsmedel. Därför tillåts inte tillsatser, fejkade aromer och industriella ingredienser i märkta produkter, meddelas i pressreleasen. 

– Det är skandal att en vanlig stor matvarubutik nästan inte har en enda nitritfri charkprodukt, förutom parmaskinka där det ju inte är tillåtet. Igår var jag i en stor Kvantum-butik. Det fanns massor med korv och leverpastej. Jag räknade till 18 pastejer. Men ingen nitritfri. Det är ju helt galet att vi konsumenter inte ska kunna välja, säger Björn Bernhardson hos Äkta vara.
– Idag finns det ju många tillverkare som jobbar nitritfritt, så nu kan snart inte längre de stora butikerna, och deras inköpare, undvika att tillhandahålla nitrit- och tillsatsfri chark, säger Björn Bernhardson. 
– Jag uppmanar därför alla livsmedelsbutiker som säljer chark: se över ert sortiment. 

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil