Ica pekar ut tre vägar för maten i framtiden

Ica pekar ut tre vägar för maten i framtiden
Så ser Icas nya framtidsrapport ut. Där pekar man på tre vägar framåt för oss och planeten. Illustration: Ica
I årets framtidsrapport från Ica – ”Växa tillsammans” pekar man ut trender och drivkrafter och hittar tre vägar framåt när det gäller framtidens mat.

I årets framtidsrapport från Ica – ”Växa tillsammans” pekar man ut trender och drivkrafter och hittar tre vägar framåt när det gäller framtidens mat.

Hur kan omställningen till ett hållbart matsystem snabbas på? I årets framtidsrapport ”Växa Tillsammans – konsumenten och den växtbaserade maten 2025” undersöker Ica trender och drivkrafter kring framtidens mat.
Rapporten identifierar tre vägar framåt: möjligheten för små producenter att skala upp, lokala ekosystem och samverkan och öppen innovation.

Som en del i årets framtidsrapport från Ica presenteras nya tankar ur initiativet Ica växa som startade förra året. Initiativet är en satsning för att öka såväl konsumtion som produktion av svenskproducerad, växtbaserad mat och bidra till ett långsiktigt, hållbart matsystem. 

Inom Ica växa har fokus legat på de hållbarhetsinsatser som Ica kan bidra till som ger stor positiv förändring på det svenska matsystemet.
Det är även en viktig del i Icas klimatambition om halverat klimatavtryck från kunders inköp av livsmedel till 2030, påpekar koncernen.

– Ska vi kunna skapa ett hållbart matsystem måste vi öka förädlingsmöjligheterna och hjälpa mindre aktörer att utvecklas. Från Icas håll kan vi hjälpa till med kunskap, konsumentinsikter och rådgivning och i vissa fall garantera långsiktiga volymåtaganden för att sänka riskerna för producenten, säger Sara Rosendahl som är kategorichef för vegetariskt hos Ica.

– En mer livskraftig växtbaserad och svensk livsmedelsproduktion gynnar hela samhället. Det skapar arbetstillfällen, minimerar transporter och stärker den cirkulära ekonomin. Men det innebär också att utbudet i butikerna kan bli ännu mer lokalt och spännande, säger Sofia Olsson, chef för innovation och konceptutveckling hos Ica Sverige.

Läs mer om Icas rapport ”Växa tillsammans” i nästa printmagasin, Butikstrender 4/21

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Norska Posten testar paketrobot

Nu testar norska Posten självkörande robotar som hämtar varor och även levererar dem. Första delen i projektet är ett test i fyra veckor.

”Julhandeln blir oerhört viktig”

Det är fortsatt dyster framtidstro hos svenska handlare och Svensk handel ser nu julhandeln som ”oerhört viktig” för utvecklingen framöver.

Lidingö centrum skapar yta för fler

Det blir stora förändringar i Lidingö centrum under början av nästa år och ambitionen är att skapa större ytor totalt och ge plats åt fler.

”Det finns ingen gratis frakt”

”Det finns ingen gratis frakt”, skriver LO-förbundet Transport och uppmanar alla att välja alternativ som är bra för individ och miljö.

Vi handlar mer under Black Week

Klarna konstaterar, efter de första dagarna av Black Week, att man kan se en försäljningsökning på ungefär 4 procent jämfört med förra året.

Nyinvigning hos Coop i Norrköping

Coop öppnar nu Norrköpings första Stora Coop. Det handlar om Coop risängen som nu är nyinvigd som stormarknad, med stora ambitioner.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil