Vill göra det enklare att minska på köttet

Vill göra det enklare att minska på köttet
Foto: Better Foods
Nystartade Better Foods Sweden har ambitionen att göra det lättare för svenskar att minska köttmängden med ”nya” rätter ur svensk mattradition.

Nystartade Better Foods Sweden har ambitionen att göra det lättare för svenskar att minska köttmängden med ”nya” rätter ur svensk mattradition.

Deras färdigrätter ska göra det enklare att äta mindre kött. Better Foods Sweden är namnet på företaget, och det är far och son Glovéus, Magnus och Oscar, som ligger bakom idén.
Tanken är att få fler att inte sluta äta kött men minska mängden kött man äter.

Det nylanserade varumärket satsar på rätter spunna ur de svenska middagsklassikerna men med en twist.
På menyn står bland annat pannbiff med palsternacksmos, lingon och pressgurka, kycklingfilé med svart ris, råris och currysås, samt ett vegetariskt alternativ med halloumi -och rödbetsbiffar.

– Jag tror att vi alla vet om att vi konsumerar för mycket kött och att vi behöver göra någonting åt det. Vi är medvetna om att en övergång till vegetariska alternativ inte kommer att ske över en natt. Om ens någonsin. Därför behövs en friktionsfri lösning som gör det enklare att äta mindre kött, säger Oscar Glovéus, medgrundare.

För att minska mängden kött i rätterna har Better Foods Sweden hittat sin lösning i kikärtor, med vilka man ersätter 30 procent av det animaliska innehållet i respektive rätt.

Grundarna av Better Foods kommer från olika bakgrund. Magnus Glovéus har lång erfarenhet från livsmedelsbransch och dagligvaruhandel.
Oscar Glovéus har sin bakgrund i den digitala världen där han bland annat arbetat med marknadsföring.

Företaget lanserades i början av året, och finns nu representerat lokalt i vissa Ica-butiker. Från och med maj månad återfinns även Better Foods Swedens färdigmat i Coop-butiker i bland annat Norrköping, Linköping och Nyköping.

– Vi är förenade i vårt intresse för god mat. De klassiska svenska middagsrätterna landar högt upp på vår lista. ‘Varför inte addera några moderna element och göra dessa rätter tillgängliga på marknaden som färdigmat?’, tänkte vi, berättar Oscar Glovéus.

– Under skapandet av Better Foods blev det tydligt att vi inte bara ville erbjuda marknaden ett smidigt alternativ med schysta näringsvärden och god smak, utan även mat som faktiskt kan göra skillnad och förenar vårt företagande med ett högre syfte. Detta ligger i tiden och vi tror att vi har skapat en lösning som många kommer att uppskatta, avslutar Oscar Glovéus.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

David von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil