Virunga Origins lanseras i Sverige

Virunga Origins lanseras i Sverige
Här är några av produkterna som nu lanseras hos Mathem och i egen regi på nätet. Foto: Pressbild
Chokladen Virunga Origins lanseras nu i Sverige sedan svenske filantropen Paul Leander Engström byggt en chokladfabrik i Afrika via organisationen 3W.

Chokladen Virunga Origins lanseras nu i Sverige sedan svenske filantropen Paul Leander Engström byggt en chokladfabrik i Afrika via organisationen 3W.

Virunga national park, Afrikas äldsta nationalpark, ligger i ett utsatt konfliktområde men där har den svenska organisationen 3W byggt en chokladfabrik.
Organisationen har grundats av Paul Leander Engström och anställer änkor till dödade parkvakter från Virunga national park.

Nu lanserar chokladen Virunga Origins i Sverige i ett projekt där samtliga intäkter går tillbaka till området och människorna där.
– Projektet Virunga Origins är av stor vikt för regionen, säger Emmanuel de Merode som är högsta chef för nationalparken.
– Fabriken skapar nya viktiga arbetstillfällen då hela produktionen sker lokalt, till skillnad från tillverkare som bara köper områdets kakaobönor till lägsta pris. Försäljningen av chokladen hjälper oss även att finansiera bevarandet av parken då väpnade strider, tjuvjakt och illegal avverkningen är en del av vardagen.

Virunga Origins milk chocolate är mild choklad på 38 procent kakao som, enligt informationen, har viss nötighet och toner av karamell.
Virunga Origins dark chocolate är gjord på 63 procent kakao och har, enigt samma källa, en intensiv chokladsmak med toner av torkad frukt och mocca.

Produkterna säljs redan i DR Kongo men lanseras nu även i Sverige genom Mathem samt direkt på nätet genom Virunga origins.
Enligt uppgift kommer chokladen till fler butiker inom kort.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Kunderna rasar mot Kellogg’s

Kellogg’s, känd för sina populära frukostflingor som Froot Loops och Frosties, har hamnat i en storm av kritik efter ett kontroversiellt uttalande från deras VD, Gary Pilnick. Uttalandet, som gjordes under en intervju med amerikanska CNBC, har fått kunder att reagera starkt.

Ingen ljusning i sikte enligt UC

Konkurser fortsätter att öka, och enligt experter syns ingen ljusning i sikte. Affärs- och kreditinformationsföretaget UC rapporterar att situationen är den värsta på över ett decennium för vissa branscher.

Levererar mat med drönare

En Ica Nära-butik har inlett ett pilotprojekt där man testar hemleverans med drönare till kunderna, som enligt en enkätundersökning är efterfrågat. Kundens erfarenhet beskrivs som ”oväntat smidig”.

440 miljoner kronor till Arlabönder

Arlabönder runt om i Sverige kommer att dela på en utdelning på cirka 440 miljoner kronor som en del av den efterlikvid som beslutades av Arlas högsta beslutande organ. Det totala beloppet för hela Arlas nordiska mjölkbönder är cirka 270 miljoner euro.

Ökar ersättningen till norrländska mjölkbönder

Från och med den 1 mars 2024 höjer Norrmejerier ersättningen för mjölkråvara med 30 öre. Beslutet välkomnas av både mjölkbönder och företagsledningen som ser det som ett nödvändigt steg med tanke på de utmaningar som mjölkbönderna i Norrland står inför.

Premiär för två nya Snabbgross Club

Den 29 februari slår Axfoods restauranggrossist Snabbgross upp portarna för två nya butiker i det medlemsbaserade konceptet Snabbgross Club, denna gång i Luleå och Västerås. Detta innebär att nu totalt nio butiker i Sverige erbjuder unika restaurangvaror och stora förpackningar till låga priser för både företags- och privatkunder.

Svenskt nej till CSDDD: En besvikelse

Idag stod det klart att EU-medlemsstaterna inte kunde enas om EU-direktivet om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, CSDDD. Vid mötet i COREPER blev det tydligt att det inte fanns någon majoritet bakom förslaget, och enligt uppgifter var Sverige det enda landet som planerade att rösta nej.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil