Snabbgross tar bort alla ägg från burhöns

Snabbgross tar bort alla ägg från burhöns
Snabbgross tar bort alla ägg från burhöns ur sortiment och butiker. Foto: Pressbild Snabbgross Per Björklund
Alla ägg från burhöns är borta ur Snabbgross butiker. Man är först bland svenska restauranggrossister att enbart sälja ägg från frigående höns.

Alla ägg från burhöns är borta ur Snabbgross butiker. Man är först bland svenska restauranggrossister att enbart sälja ägg från frigående höns.

– I takt med att vi skruvar upp ambitionerna för vårt hållbarhetsarbete är det naturligt för oss att vara först i branschen med att helt och hållet nobba ägg från burhöns, säger Henrik Ströberg, försäljningschef hos Snabbgross.

För att hitta rätt alternativ till restaurang- och kafékunderna har en förpackning med 30 ägg från frigående höns tagits fram.
Äggen säljs under det egna varumärket Gastrino, som lanserades förra året. Totalt räknar Snabbgross med att sälja fler än 14 miljoner ägg under året.

Förändringen ligger i linje med Snabbgross alltmer ambitiösa hållbarhetsarbete, som omfattar allt från minskat matsvinn, plastbantning, hållbara butiker och miljömärkt el till ett ökat utbud av hållbarhetscertifierade varor, vegetariska varor och svenskt kött, skriver företaget i en pressrelease.

– Det är viktigt att vara lyhörd för vad slutkonsumenten efterfrågar. Dessutom vill vi hjälpa våra restaurang- och kafékunder att erbjuda ännu fler hållbara alternativ, säger Henrik Ströberg.

Inom Axfood, där Snabbgross ingår, säljs sedan tidigare inga burhönsägg i någon av koncernens butikskedjor. Ett omfattande arbete pågår även för att fasa ut burhönsägg från egna varor där ägg ingår som ingrediens. Endast ett fåtal varor återstår, sammanfattar koncernen idag.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Från Sverige får kritik för reklam

Lantägg och Svenskmärkning får kritik för att man vilselett konsumenter när det gäller förhållandena för hönsen bakom de aktuella äggen.

Katt- och hundmat toppar krympflation

Kattmat, hundmat och smör. Det är produkter som i högre grad än andra ägnar sig åt krympflation, alltså minskar storleken men inte priset.

Ahlgrens bilar får ny design

Klassiska godiset Ahlgrens bilar fyller 70 år och får i samband med det en ny design samtidigt som påsen blir till hälften gjord av växtbaserad plast.

Nudging ska öka ekoförsäljningen

Under oktober ska ett antal utvalda Ica-butiker arbeta med nudging för att den vägen öka försäljningen av ekologiska varor.

Dålig kunskap om hur mat produceras

Enligt en Sifo-undersökning gjord på uppdrag av Skånemejerier har majoriteten av de tillfrågade personerna låg kunskap om hur mat produceras.

Coop fortsätter sänka för medlemmar

Under fyra veckor med start 2 oktober fortsätter Coop satsningen på sina snart fyra miljoner medlemmar. Ett 70-tal varor får sänkt pris.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil