9 av 10 handlare tar ännu emot kontanter

Foto MostPhotos
Trots att färre än tio procent av alla transaktioner sker med kontanter tar nio av tio handlare ännu emot kontanter och tror att de blir kvar.

Svenska handlare tar fortsatt i stor utsträckning emot kontanter och det finns inte heller inom en överskådlig framtid några planer på att sluta med kontanter som betalmedel. 
Det visar en ny undersökning från Svensk handel.

Nya smidiga och tekniska betallösningar för konsumenten gör att allt färre väljer kontanter som betalmedel. 
Trots det fortsätter stora delar av handeln att erbjuda möjligheten att betala med sedlar och mynt. Något som fortfarande är viktigt för många grupper i samhället, anser organisationen.

Totalt 88% av handlarna svarar att de fortsatt accepterar kontanter; 93% av dessa är verksamma inom dagligvaruhandeln och 83% inom sällanköpshandeln.

– Årets undersökning visar att möjligheten till att betala kontant fortsätt är viktigt för stora konsumentgrupper. Handeln ska finnas tillgänglig för alla, och tar därför ansvar för att hantera kontanter när kontanthanteringen på andra håll monteras ned, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert inom betalfrågor på Svensk handel.

Bengt Nilervall, näringspolitisk expert inom betalfrågor på Svensk handel. Foto Pressbild

Nästan ingen handlare som tillfrågats i undersökningen kommer att sluta ta emot kontanter i år eller nästa år. Tvärtom, kommer en majoritet fortsatt förespråka en mix av betallösningar där kontanter ingår. 
Endast 8% av handlarna tror att de kommer sluta med kontanter 2024/2025 och 16% under 2026 eller senare. Drygt 7 av 10 tror inte att butiken kommer att sluta ta emot kontanter på sikt heller.

– Kontantbetalningar kommer att fortsätta accepteras i butiker under många år framöver. Därför är det viktigt att nu se över vilka som egentligen ska bära huvudansvaret för själva hanteringen. Här måste staten kliva in och ta ett större ansvar för en fungerande kontanthantering, avslutar Bengt Nilervall.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

Stärker positionen inom färdigmat

Atria Sweden AB har tagit ett stort steg framåt genom att förvärva hela aktiekapitalet i svenska färdigrättsverksamheten Gooh från Lantmännen Cerealia. Gooh är en ledande aktör inom kylda färdigrätter i den svenska dagligvaruhandeln, med en imponerande marknadsandel på cirka 25 procent.

Årets Storbolags-VD 2023

avid von Laskowski, vd för Picadeli och Greenfood Group, prisas för sitt värderingsdrivna ledarskap och banbrytande arbete inom hållbarhet och tillväxt. Hans insatser sträcker sig bortom affärsmässig framgång och har gjort Greenfood till en ledande aktör.

ATG redovisar högre vinst

ATG, det ledande spelföretaget inom hästspel, rapporterade en imponerande ökning av rörelsevinsten för det fjärde kvartalet enligt deras bokslut för 2023. Vinsten steg till 546 miljoner kronor.

Implementerar återvunnen plast

Spendrups tar ännu ett steg mot hållbarhet genom ett samarbete med förpackningsleverantören Trioworld. Tillsammans har de beslutat att övergå till användningen av 30 procent konsumentåtervunnen plast i all sträck- och krympfilm

Återkallar Garant tropisk juice

Axfood har inlett en återkallelse av Garant Tropisk Juice efter att plastpartiklar upptäckts i vissa förpackningar. Produkten återkallas med bäst före-datum den 19 april 2024.

Ica Knuten möts av onödig kritik

Ica Knuten i Nyköping har tagit ett vågat steg i sin strävan att förnya kundupplevelsen genom att erbjuda livekonserter i butiken under helgerna. Men den nya satsningen har inte mötts av enbart positiva reaktioner från kunderna.

Här är ohälsotalet lägst i Sverige

En nyligen genomförd analys av Essity visar på en avtagande nedgång. Stockholms län toppar listan över minst antal ersatta sjukdagar, medan Västernorrlands län befinner sig i motsatt ände.

Tar stormarknad till stadsdelen

Coop fortsätter sin satsning på stadsdelen Ladugårdsängen i Örebro genom att införa sitt största stormarknadskoncept. Tio år efter sin ursprungliga etablering i området väljer kedjan att växla upp sin närvaro.

The Body Shop stänger butiker

Skönhetskedjan The Body Shop står inför en tuff tid då de tvingas stänga hälften av sina nära 200 butiker i Storbritannien. Orsaken till denna drastiska åtgärd är att kedjan hamnat under tvångsförvaltning.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil