”Alla vill se uppdaterad livsmedelsstrategi”

Pressbild: Sofie Eliasson Morsink, Livsmedelsföretagen/Coca-Cola Europacific Partners Sverige
Alla politiker är överens om att den fem år gamla livsmedelsstrategin behöver uppdateras, rapporterar Livsmedelsföretagen från Almedalsveckan.

Två månader kvar till valet, då är partierna överens om en sak: Den fem år gamla livsmedelsstrategin behöver uppdateras. 
Det var ett tydligt besked som samtliga politiker gav under LRF:s och Livsmedelsföretagens seminarium om framtidens livsmedelsförsörjning, skriver den sistnämnda organisationen i en pressrelease.

– Att politikerna visar sådan enighet kring behovet av en uppdaterad nationell livsmedelsstrategi är ett bevis på hur viktig en robust och flexibel livsmedelsproduktion har blivit efter coronapandemin och Rysslands invasion av Ukraina, konstaterar branschorganisationen.

Samtidigt som Jas-planen har flugit över Visby så har diskussionerna på många av seminarierna präglats av frågor kring beredskap och försörjningsförmåga. Ett av dessa var Livsmedelsföretagens och LRF:s seminarium ”Så skapar vi en konkurrens- och motståndskraftig svensk livsmedelsproduktion” den 5 juli.

Politikerna på seminariet var överens om att den dramatiska utvecklingen sedan dess – med sommartorkan 2018, coronapandemin, kostnadskrisen och kriget i Ukraina – kräver en översyn och uppdatering av strategin.

– När livsmedelsstrategin togs fram var det många av oss som tog tillgången på mat och dryck för givet. Allt som har hänt sedan 2017 har visat hur sårbara vi faktiskt är. Beredskapen måste stärkas och försörjningsförmågan måste öka. Om vi vill ha en livsmedelssektor som kan föda en befolkning i en kris, då behöver vi ge lantbruket och livsmedelsproducenterna förutsättningar att bli lönsamma, växa och utvecklas. Vi behöver en livsmedelsstrategi som utgår från att det bästa sättet att skapa en livsmedelssektor med motståndskraft är att öka dess konkurrenskraft, säger Sofie Eliasson Morsink, ordförande för Livsmedelsföretagen.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil