Norrmejerier vill minska plasten

Norrmejerier vill minska plasten
Mindre förpackningar till riven Västerbottensost 150 g och 300 g sparar 1,5 ton plast årligen. Foto: Pressbild

Norrmejerier ska minska plasten i sina ostförpackningar. Ett första steg är påsarna till riven Västerbottensost, vilket sparar 1,5 ton plast årligen.

– Vår plaststrategi innebär bland annat att alla plastförpackningar ska kunna materialåtervinnas och att endast förnyelsebar och återvunnen plast används efter 2030, säger Anna-Karin Karlsson, hållbarhetsdirektör hos Norrmejerier.

De nya ostförpackningarna för riven Västerbottensost 150g och 300g införs successivt och har precis börjat nå butikshyllorna runt om i landet.

– Vi arbetar kontinuerligt med förpackningsoptimering och är glada att nu kunna ta ett steg i rätt riktning genom att minska påsens höjd. Utmaningen framåt är att även byta ut dagens plastförpackning mot andra mer hållbara material, samtidigt som de lever upp till kraven på livsmedelssäkerhet, säger Lina Jonsson Product Manager för Västerbottensost.

För ett år sedan ställde sig Norrmejerier bakom det branschgemensamma ”Plastinitiativet” där målet är att alla plastförpackningar på marknaden ska kunna återvinnas till ny plastråvara för produktion av nya plastprodukter.

Idag materialutnyttjas uppskattningsvis endast 25 procent av de plastförpackningar som sätts på konsumentmarknaden i Sverige.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.