”Stockholms mest innovativa butik”

Denna tisdag, 6 oktober, öppnar Coop sin nya butik i Hagastaden i Stockholm och ambitionen är att bli ”Stockholms mest innovativa matbutik”.


Ny teknik, lokalt mathantverk, eget restaurangkök, bistro och en profilering inom vego och med en butiksodling av grönsaker som gör butiken delvis självförsörjande.
Så ser planerna och tankarna ut bakom Coop Hagastaden där man dels vill skapa en innovativ butik i framkant, samtidigt använda den främsta tekniken för att kunderna ska kunna koncentrera sig på matupplevelsen.

– Vi vill skapa en butik som är lika innovativ som inspirerande. Det ska vara lika enkelt att snabbt klara av sina vardagsinköp som att inhandla en festmåltid, vare sig du vill laga den från grunden eller bjuda på mat från vårt restaurangkök, säger Maria Ytter, butikschef på Coop Hagastaden.

Kundernas inköp i butiken kommer i huvudsak att göras i appen “Scan & Pay”. Det innebär att kunden själv skannar sina varor medan matkassen fylls på. Sedan betalar man direkt i appen antingen med Swish eller betalkort och därefter är det bara att gå ut.
– Vi hoppas att 90-95 procent av kunderna använder den betalmetoden, säger Maria Ytter.

I butiken kommer den lokalt producerade maten få mycket utrymme. Redan i entrén kommer kunderna mötas av en butiksodling som tas fram i samarbete med företaget Grönska.
Odlingen som kommer att starta i slutet av oktober kommer göra butiken självförsörjande på färska örter. Läs mer om Coops nya framtidsorienterade butik i ett stort reportage i Butikstrender 9/2020. Prenumerera här.

Så här såg det ut när man skissade på Coops nya butik i Hagastaden. Nu finns den på riktigt. | Illustration: Coop

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

powered by Typeform

”Stark start på hösten”

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade 6,3 procent under september 2020 jämfört med motsvarande månad 2019, enligt Svensk dagligvaruhandel.

Coop vill utveckla klimatmål

Coop tar nästa steg i klimat- och hållbarhetsarbetet genom ett åtagande inom systemet Science based targets som bygger på vetenskapligt baserade mål.

Systembolaget vann mot Winefinder

Domstolen ger Systembolaget och slår fast att Winefinder driver en verksamhet som liknar detaljhandel. Nu beläggs Winefinder med vite på en miljon kr.

Krav vill se kommunalt ansvar

Kommunerna bör ta ansvar för att driva utvecklingen av ekologiska varor, hävdar Krav och anser sig ha stöd av en ny undersökning man låtit Sifo göra.

122 sökte pengar hos Lidl

122 projekt sökte finansiering hos Lidl i ”Hållbarhetsakuten”. Nu presenteras åtta finalister och vinnarna bland dem kommer att presenteras november.

Sodastream fyller på smaker

Efter fjolårets lansering av Pepsico-smaker går Sodastream nu vidare och utvidgar sin Pepsi-portfölj på den svenska marknaden med smaken Mountain Dew.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.