Axfood når jämställt mål

Axfood har nått sina mål om en jämn könsfördelning bland ledare inom koncernen, meddelar man. ”Axfood har länge arbetat med långsiktiga mål för mångfald”, konstaterar man.

Ja, nu slår Axfood fast att färska siffror visar att man nått sina mål om en jämn könsfördelning bland ledare inom koncernen.
– Axfood har länge arbetat med långsiktiga mål för mångfald, med övertygelsen att en mix av kompetenser och perspektiv ger bättre resultat i hela verksamheten, menar man.

Den definition av jämn könsfördelning Axfood utgår från är den som säger att andelen kvinnor respektive män ska vara 40/60 procent eller ännu jämnare.
Med den måttstocken har man nått jämställdhet bland ledare inom koncernen.

 

Monica Längbo, HR-direktör Axfood. Foto: Press

– Lagom till internationella kvinnodagen kan vi konstatera att vi nått målet. 45 procent av våra ledare inom koncernen är kvinnor. Och Hemköp och Willys utmärker sig lite extra med 51 respektive 50 procent kvinnliga ledare, säger Monica Längbo, HR-direktör Axfood.

 

Med ledare räknas även teamchefer och arbetsledare i butik och på lager.
Även Axfoods koncernledning, där fyra av tio är kvinnor, samt Axfoodfamiljens bolagslednings- och stabsledningsgrupper når en jämn könsfördelning om 40 procent kvinnor.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Greenfood och Agtira ökar produktionen

Gurkor som kan säljas direkt efter de plockats från plantan. En oslagbart färsk produkt som producerats på ett hållbart sätt helt med minimal vattenförbrukning.

EVENT: Mariestads satsar mer hållbart

Svenskodlad malt – lyfts först på Scandic. Under 2022 startade Spendrups ett nytt samarbete med Lantmännen, där maltkorn har odlats enligt odlingsprogrammet Klimat & Natur.

Fontana är en av Sveriges bästa

Efter årets medarbetarundersökningar kan Fontana för sjätte året i rad fira certifieringen och titulera sig Great Place To Work®

Vi förändrar påskfirandet

Billigare mat, bättre planering och färre rätter på påskbuffén – så kommer svenskarnas påskfirande se ut, när åtta av tio förändrar sitt firande med anledning av ökade matkostnader.

Länen som näthandlar mest

Stockholm är det län som handlar mest online i hela landet, enligt nya siffror från Klarna. Tvåa och trea på listan är Norrbotten och Uppsala, sist är Västernorrland.

Svensk mat har starka mervärden

Årets stämma för branschorganisationen Svensk Fågel med temat ”Vår globala och lokala utmaning för en konkurrenskraftig och hållbar matfågelproduktion” har nyligen avslutats i Tylösand, Halmstad

Bärtas smörgåspålägg tar plats

Produkterna finns nu att hitta i kylen hos ytterligare 173 Hemköp, Willys och
City Gross. Det ökar tillgängligheten för närodlade, veganska livsmedel utan tillsatser.

Finlands mest hållbara varumärke

För nionde gången blev Valio utsedd till det mest hållbara varumärket i Finland.Konsumenterna uppskattar framför allt Valios lokala produktion.

Vald till generalsekreterare

Vi-skogens styrelse har utsett Charlotta Szczepanowski till ny generalsekreterare. Charlotta Szczepanowski har tidigare haft rollen som arbetande styrelseordförande för Vi-skogen och kommer nu fortsätta driva arbetet framåt. Charlotta tillträder sin nya roll den 1 april.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil