(Video)Axfood redovisar megastarka siffror

Finansdirektör Anders Lexmon och VD Klas Balkow på Axfood | Foto: Pressbild
En vinst som steg med 47,8 procent och en omsättning som ökade med 25,7 procent. Axfood redovisar oerhört starka siffror för första kvartalet 2022.

Axfoods omsättning första kvartalet i år uppgick till 16,593 miljarder kr vilket är en ökning med 25,7 procent jämfört med första kvartalet 2021.
Omsättningen inkluderar förvärvet av Bergendahls food. 

Samtidigt steg vinsten rejält. Rörelseresultatet landade på 835 miljoner kr vilket är en ökning med 47,8 procent jämfört med första kvartalet 2021.
Rörelsemarginalen uppgick till 5,0 procent, att jämföra med motsvarande period 2021 då den stannade vid 4,3 procent.

– Axfood inleder året med stark tillväxt, fortsatt ökade marknadsandelar och ökat resultat i samtliga segment. Vi fortsätter att hålla en hög utvecklingstakt i alla delar av vår verksamhet, konstaterar koncernchefen Klas Balkow. 


– Integrationen av Bergendahls food löper planenligt och avyttringen av Mat.se till Mathem slutfördes den 1 mars. Detta samtidigt som vi verkar i en om­välvande tid i en marknad med tilltagande oförutsägbarhet, skriver Balkow i sin kommentar till kvartalsrapporten.

Se

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Obemannad butik och dito restaurang

I Sjölunda utanför Lidköping samverkar just nu Eatbox, en automatiserad enhet för snabbmat, med obemannade butiken Automat bredvid.

Cloettas nya satsning i Nederländerna

Cloetta planerar en ny fabrik i Nederländerna och en satsning där för den fortsatta tillväxten inom koncernen. Samtidigt läggs tre andra fabriker ned.

Atria och Lithells hakar på ny trend

Nästa generation burgare ska ”smashas” och smashburgaren blir vår nästa hit på burgersidan, menar Atria och Lithells som nu hakar på trendtåget.

Fortsatt oro bland svenska handlarna

Konjunkturavmattning, utbudsproblem och hög inflation bidrar till fortsatt oro inom handeln. Handelsbarometern för maj visar minskad framtidstro.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

KOMMER DU IHÅG?

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil