(Video)Axfood redovisar megastarka siffror

Finansdirektör Anders Lexmon och VD Klas Balkow på Axfood | Foto: Pressbild
En vinst som steg med 47,8 procent och en omsättning som ökade med 25,7 procent. Axfood redovisar oerhört starka siffror för första kvartalet 2022.

Axfoods omsättning första kvartalet i år uppgick till 16,593 miljarder kr vilket är en ökning med 25,7 procent jämfört med första kvartalet 2021.
Omsättningen inkluderar förvärvet av Bergendahls food. 

Samtidigt steg vinsten rejält. Rörelseresultatet landade på 835 miljoner kr vilket är en ökning med 47,8 procent jämfört med första kvartalet 2021.
Rörelsemarginalen uppgick till 5,0 procent, att jämföra med motsvarande period 2021 då den stannade vid 4,3 procent.

– Axfood inleder året med stark tillväxt, fortsatt ökade marknadsandelar och ökat resultat i samtliga segment. Vi fortsätter att hålla en hög utvecklingstakt i alla delar av vår verksamhet, konstaterar koncernchefen Klas Balkow. 


– Integrationen av Bergendahls food löper planenligt och avyttringen av Mat.se till Mathem slutfördes den 1 mars. Detta samtidigt som vi verkar i en om­välvande tid i en marknad med tilltagande oförutsägbarhet, skriver Balkow i sin kommentar till kvartalsrapporten.

Se

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil