Black Week omsätter 8.7 miljarder i år

Maria Mikkonen, chefsekonom hos Svensk hande | Foto Pressbild
Black Week, den utökade varianten av Black Friday, kommer att omsätta cirka 8,7 miljarder kr i år, enligt en ny undersökning från Svensk handel.

En av handelns största försäljningsjippon står för dörren. Den ur Black Friday utdragna Black Week sker 20-26 och drygt fyra av tio planerar att göra inköp under veckan.

Totalt bedöms jippot omsätta omkring 8,7 miljarder kronor. I år kommer rekordmånga även att passa på att göra julklappsköp under veckan, enligt en ny undersökning från Svensk handel.

Därmed konstateras återigen att Black-varianterna inte är något nettotillskott utan istället drar pengar från julhandeln.

Trenden viker dock, enligt Svensk handel, något nedåt detta år, vilket kan tillskrivas tuffa ekonomiska tider, där hushållen är mer restriktiva med sina inköp.

– Visserligen ser vi en ökning i omsättning under Black Week i år. Från 8 miljarder kronor föregående år till 8,7 miljarder kronor i år. Denna ökning ska dock tas med en nypa salt, givet att siffrorna presenteras i löpande siffror. Det finns alltså en inflationseffekt att ta hänsyn till, konstaterar Maria Mikkonen, chefsekonom hos Svensk handel.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil