Hemköps e-handel expanderar

Fabiola Wikström, e-handelschef hos Hemköp, noterar en kraftig expansion. | Foto: Oskar Omne
Hemköps e-handel har haft en kraftig tillväxt 2020. Man konstaterar att kundgrupper tillkommit och ökat, framförallt bland i de äldre kundgrupperna.

Nya kundgrupper har tillkommit i e-handeln och här sticker de äldre ut, konstaterar Hemköp.
Kunder över 65 år har ökat med 700 procent jämfört med året innan, om än från en låg nivå.

 Lagerkapaciteten har utökats för att hantera det ökade flödet av hemleveranser och fler och fler väljer att beställa på nätet och hämta upp maten i sin närmaste butik.
Under året startar 30 nya butiker e-handel och takten har ökats på grund av den starka kundefterfrågan, skriver Hemköp i en pressrelease.

– Vår e-handel växer otroligt starkt med både högre snittköp och ett stort inflöde av nya kunder. Roligt att se hur de nya kunderna som tillkommit i hög grad blir återkommande kunder, säger Fabiola Wikström, e-handelschef hos Hemköp.

Både butiker ägda av egna handlare och butiker ägda av kedjan rullar ut e-handel med hämta-konceptet.
Orter som Malung, Torslanda, Herrljunga och Karlstad har kommit igång under våren. På torsdag startar Hemköp Skanstull och Tranås sin e-handel, nästa vecka kör Hemköp Grästorp igång.

– Efterfrågan hos våra kunder och intresset från våra butiker har snabbat på utrullningsplanen. Att e-handeln kompletterar att handla i våra butiker tror vi är något som är här för att stanna, säger Fabiola Wikström.

Färska siffror från Dagligvaruindex, som tas fram av Svensk Dagligvaruhandel i samarbete med HUI research, visar för maj den största tillväxten någonsin för nätmathandeln.
Hemleveranser har i hela branschen ökat med 62,9 procent under maj månad. Upphämtning i butik växte samtidigt med 198,4 procent.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil