Smidig betalprocess ett centralt kundkrav

Smidig betalprocess ett centralt kundkrav
Erik Olofsson, Norden-chef för Stripe, pekar på möjligheter. Foto: Pressbild

Idag vill kunder som handlar på nätet att betalprocessen ska vara smidig och det inte är för komplicerat att avsluta ett köp på nätet, hävdar Stripe.

Enkelhet och smidighet är centralt för betallösningar på nätet, hävdar företaget Stripe, och påpekar i nästa andetag att det fortfarande är många företag som har krångliga och tidskrävande lösningar.
Sådant har kunderna inget överseende med – då avbryts ofta köpet, varnar Stripe som lämpligt nog tillhandahåller betallösningar för näthandel.

Nu har man låtit göra en undersökning som visar just detta och där 17 procent av de som svarat säger att de skulle avbryta ett köp om det tar mer än en minut att genomföra.
En av fem av de svarande har dessutom faktiskt avbrutit ett köp på grund av tidsåtgången. Några av de vanligaste problemen är att webbplatsen inte stödjer digitala betaltjänster som Apple Pay och Google Pay, att sidan inte erbjuder ett numeriskt tangentbord för att ange kortnummer på mobila enheter eller reagerar på felaktigt kortnummer eller giltighetsdatum, summerar Stripe.

Enligt Stripe är de vanligaste problemen att svenska webbplatser inte tillåter kunder att spara sina betalningsuppgifter för framtida bruk, att två av tre bad om CVC-koden utan att förklara vad det är och att vara tredje inte meddelar om ogiltigt kortnummer angivits innan transaktionen genomförts.

– Vi ser att även små problem kan skapa betydande intäktsförluster för näthandelsföretagen. Att sätta ihop ett enkelt betalningsformulär, hitta rätt betalningsalternativ för varje enskild konsument och göra hela processen mobilvänlig kräver mycket fokus och nästan konstant anpassning, säger Stripes Norden-chef Erik Olofsson.

Dela denna nyhet

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Klassikern pappersbaserat förpackad

Klassikern pappersbaserat förpackad

En svensk klassiker i form av Scan falukorv på 800 g-ring, blir nu pappersbaserat förpackat i en innovation från Mondi, istället för i dagens plast.

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar i nytt glassamarbete

Siaglass och Skistar bygger ett nytt samarbete. Det tar sin utgångspunkt i snögubben Valle som finns på Skistars destinationer och som nu blir glass.

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

Så ofta kollar vi svenskar mobilen

En tredjedel svarar ”mer än 50 gånger per dag”, var femte 18-29-åring ”mer än 100 gånger per dag”. Det gäller hur ofta vi svenskar kollar mobilen.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.