Coops och Gordons nya pilotprojekt handlar m att kunder som handlar mat på nätet får sina hemleveranser i en cirkulär förpackning som ersätter papperskassar. Systemet som används heter Gordon Circular och Coop är första dagligvarukedjan ut att testa.

– Vi ser fram emot att påbörja piloten tillsammans med Gordon. Utvecklingen av ett cirkulärt emballage ser vi som nödvändig med tanke på de stora volymer av dagligvaror som i dag levereras till kund, säger Niklas Zeitlin, ansvarig e-handel Coop Sverige.

Gordon Circular är utvecklat av last mile-företaget Gordon som har samordnade flöden av tempererade hemleveranser i fyra nordiska länder.
Systemet består av en fysisk förpackning, en logistiklösning och en tech-lösning för spårbarhet och kommunikation med mottagarna.

Potentialen för miljövinster med det nya systemet är stora. En livscykelanalys från Linköpings universitet visar att kassen bara behöver göra fem loopar för att hela systemet ska ha en lägre klimatpåverkan än en papperskasse som bara används en gång.
Om kassen används ytterligare 20 gånger minskar dess totala klimatpåverkan med 65 procent jämfört med papperskassen.

– Coops mål är att vi tillsammans med Gordon bättre ska förstå hur vi kan hitta de bästa sätten för att underlätta för våra e-handelskunder och minska resursanvändningen. Vi gör detta för att kunna justera vår verksamhet och sedan skala upp arbetssättet så att fler kunder på coop.se kan ta del av lösningen, säger Mattis Bergquist, hållbarhetschef för Coop Sverige.

Trycket från Coops kunder om att få vara med i denna pilot med en cirkulär lösning för hemleveranser har varit stor. Det tog bara en dag att fylla alla platserna i testgruppen.