I samband med att en av årets stora mathögtider, påsken, firas vill CBS dela några smarta tips för att slänga mindre mat och spara pengar, skriver man i en pressrelease.
Med start annandag påsk började tre filmer med matlagningstips för påskmatsrester och ett hållbarhetshack för självkontroll av ägg att rulla i sociala medier.

Det är tre receptfilmer och ett matsvinnshack i helskärm (Instant experience) på Facebook och Instagram. 
Utöver det kommer filmerna även att visas på Tiktok. Målet är att lyfta tips och råd kring att minska matsvinnet och bidra med enkla recept kring all påskmat som kan bli över efter påsken.– Tänk om vi genom ökad medvetenhet och planering skulle kunna uppnå nollsvinn utan att för den skull tumma på matglädjen och allt det positiva som mat och måltider bidrar till, säger Minna Dahlberg som är marknads- och kommunikationschef hos CBS.

– Vi vill öka medvetenheten och bidra från vårt håll för att underlätta för kunderna. Samtidigt passar vi som första dagligvaruaktör även på att testa Instant experience för att förmedla matglädje på sociala medier, vilket känns spännande, tillägger hon.

– Matsvinnsproblemet är omfattande, dyrt på så många sätt och väldigt onödigt. Som livsmedelsaktör kan, vill och måste vi dra vårt strå till stacken och bidra med all den kunskap och de tips vi har, påpekar Sara Begner, som är chef för Coop provkök. 

– Med dessa filmer vill vi på ett lättsamt och enkelt sätt inspirera våra kunder så att de slipper slänga mat – det vill ju ingen göra, konstaterar hon.