Därför funkar katter och hundar i reklam

Katter förknippar vi med vaksamhet | Foto Pexels
Katter och hundar är frekventa i olika typer av reklam. Djuren säljer uppenbarligen produkter – men hur? Nu har vi fått ett slags svar…

Hundar och katter används som bekant ofta i reklam och det även om vi bortser från reklam för hund- och kattrelaterade produkter.
Generationer av reklammakare har använt våra vanligaste husdjur som markörer i mängder av reklamsammanhang.

Nu har en forskarstudie gjorts om hur dessa djur egentligen säljer och den har nu publicerats i Journal of Marketing.

Studien hävdar att hundar framförallt förknippas med iver och belöningssökande beteenden.
Det gör att konsumenter är mer villiga att agera utifrån taktiska och säljinriktade annonser vilka innehöll hundar.

Katter?
De förknippar vi med vaksamhet och det gör att kunder och konsumenter reagerar starkare på reklam med katter i förebyggande sammanhang, exempelvis sammanhang relaterade till hälsa.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil