Lidl når sina mål för giftfri tillverkning

Lidl når sina mål för giftfri tillverkning
Sängkläder ur Lidls första Cradle to Cradle-kollektion. Lidl når hållbarhetsmål. Foto: Pressbild Lidl
Under 2020 nådde dagligvarukedjan Lidl samtliga mål i den detoxutmaning Greenpeace ställde upp i december 2014 och där nu kedjan nått alla sina mål.

Under 2020 nådde dagligvarukedjan Lidl samtliga mål i den detoxutmaning Greenpeace ställde upp i december 2014 och där nu kedjan nått alla sina mål.

I december 2014 var Lidl den första livsmedelskedjan att anta Greenpeace detoxutmaning och beslutade därmed att fasa ut skadliga ämnen från produktionen av textilier och skor. Samtliga mål nåddes under 2020 och livsmedelskedjans detoxresa presenteras nu i den omfattande rapporten Lidl detox report 2020, skriver Lidl i en pressrelease.

– Vi är otroligt stolta över att vi nått vårt mål med Greenpeace detoxutmaning. Genom en rad åtaganden har vi framgångsrikt fasat ut skadliga ämnen från vår egen textilproduktion, konstaterar Lidls Sverigechef Johan Augustsson.
– Tack vare detoxkampanjen har vi tagit flera steg framåt och nått flera av våra hållbarhetsmål för 2020. Vi är nu redo att öka takten ytterligare, tillägger han.

Förutom nolltolerans mot de elva farliga ämnen som Greenpeace identifierade i Lidls produktionsprocess för textil, har livsmedelskedjan även tagit initiativ för en ökad samverkan och en mer hållbar leverantörskedja, påpekar Lidl.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Satsar på camping och festival i sommar

Det smarta märket Stacky´s åker på turné i sommar och sätter upp ett stort antal campingplatser och festivaler som hållplatser på resan genom landet.

Solen, sangria och stränder lockar oss

Sol, sangria, stränder lockar oss när vi funderar på ett annat land att jobba ifrån. Inte konstigt att etta blir ett land på ”S”, alltså Spanien.

Greenfood initierar samarbete med Bower

Greenfood ska öka återvinningen med hjälp av Bower. Återvinningsappen ska göra att fler av Greenfoods förpackningar återvinns, hoppas parterna.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil