Lidl når sina mål för giftfri tillverkning

Lidl når sina mål för giftfri tillverkning
Sängkläder ur Lidls första Cradle to Cradle-kollektion. Lidl når hållbarhetsmål. Foto: Pressbild Lidl

Under 2020 nådde dagligvarukedjan Lidl samtliga mål i den detoxutmaning Greenpeace ställde upp i december 2014 och där nu kedjan nått alla sina mål.

I december 2014 var Lidl den första livsmedelskedjan att anta Greenpeace detoxutmaning och beslutade därmed att fasa ut skadliga ämnen från produktionen av textilier och skor. Samtliga mål nåddes under 2020 och livsmedelskedjans detoxresa presenteras nu i den omfattande rapporten Lidl detox report 2020, skriver Lidl i en pressrelease.

– Vi är otroligt stolta över att vi nått vårt mål med Greenpeace detoxutmaning. Genom en rad åtaganden har vi framgångsrikt fasat ut skadliga ämnen från vår egen textilproduktion, konstaterar Lidls Sverigechef Johan Augustsson.
– Tack vare detoxkampanjen har vi tagit flera steg framåt och nått flera av våra hållbarhetsmål för 2020. Vi är nu redo att öka takten ytterligare, tillägger han.

Förutom nolltolerans mot de elva farliga ämnen som Greenpeace identifierade i Lidls produktionsprocess för textil, har livsmedelskedjan även tagit initiativ för en ökad samverkan och en mer hållbar leverantörskedja, påpekar Lidl.

Dela på:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Annons

Anmäl dig till vårt omåttligt populära nyhetsbrev.

NYHETER VARJE VARDAG?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

264 miljoner euro till Arla-bönderna

264 miljoner euro till Arla-bönderna

Arlas representantskap röstade i veckan ja tillförslaget om en efterlikvid på 17,6 öre per kilo mjölk till alla Arlabönder, totalt 264 miljoner euro.

Nu har Clas Ohlson öppnat nya i Ingelsta

Nu har Clas Ohlson öppnat nya i Ingelsta

Torsdag 25 februari – inte bara lönedag för många utan även dagen då Clas Ohlson öppnade sin nya butik i Norrköping, mer exakt i Ingelsta köpcentrum.

Studenter inte så heta på ekologiskt

Studenter inte så heta på ekologiskt

Närmast är inte lika viktigt längre – och rabatter på kött är viktigare än ekologiskt. Mecenat som undersökt mer om hur studenters köpvanor rör sig.

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

Ursäkta att det går långsamt...

VI VÄXER

och arbetar ständigt med att göra er upplevelse bättre och snabbare.