”Dricker alla över 65 år kaffe?”

Foto MostPhotos
Flest kaffedrickare finns i åldersgruppen 65-79 år, enligt en ny undersökning som Löfbergs låtit Kantar Sifo genomföra.

Nästan hälften av alla som dricker kaffe börjar göra det när dom är mellan 15 och 19 år, och en av fem när dom är 14 år eller yngre.
Men flest kaffedrickare återfinns i åldersgruppen 65–79 år. Det är några av resultaten från en ny undersökning som Kantar Sifo gjort på uppdrag av kafferosteriet Löfbergs.

I undersökningen ställdes frågan ”Hur gammal var du när du började dricka kaffe?” och kaffedebuten infaller tidigt i Sverige.
21 procent svarar att de var 14 år eller yngre när de började dricka kaffe och 45 procent svarar 15-19 år.
Totalt har 93 procent gjort sin kaffedebut när de var 29 år eller yngre och endast 5 procent har börjat dricka kaffe efter de fyllt 30.

Flest kaffedrickare bland de svarande finns i åldersgruppen 65-79 år I denna grupp anger 100 % av respondenter att de dricker kaffe.

– Att kaffe är en hörnsten i svenskarnas vardag och särskilt uppåt i åldrarna är ingen hemlighet. Men att vi i en så stor grupp personer inte hittar en enda person som inte dricker kaffe är smått otroligt! säger Anders Thorén, kommunikationschef på Löfbergs.

Undersökningen omfattar totalt 3 802 personer i åldrarna 18-79 år, varav åldersgruppen 65-79 år är 692 personer. I urval av den här storleken brukar man räkna på en felmarginal på +/- 1-2 procentenheter.

– Hur stora kaffeälskare vi på Löfbergs än är, kan det väl inte vara så att alla över 65 dricker kaffe? Vi uppmanar de som är mellan 65 och 79 år och inte dricker kaffe att höra av sig till oss, vi vill bjuda på fika hos oss i Karlstad! Utan kaffe då förstås, säger Anders Thorén.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil