Dubbelt jubileum för Coca-Cola i Sverige

Foto Pressbild
Coca-Cola firar dubbelt jubileum i Sverige under 2023. Det är 70 år sedan drycken började säljas och 25 år sedan fabriken i Jordbro invigdes.

Coca-Cola var förbjudet i Sverige fram till 1953, med anledning av att Sverige inte tillät koffein i läskedrycker.
Förbudet togs bort 1953 och det blev fritt fram att sälja den amerikanska drycken i Sverige.

Därmed är det i år 70 år sedan Coca-Cola gjorde sin officiella debut i Sverige.
Idag finns Coca-Cola över hela landet, från den lokala matbutiken i Haparanda till caféer på Skånes landsbygd, och har en självklar plats till såväl vardag som fest, skriver företaget i en pressrelease.

Det är också 25 år sedan som portarna slogs upp till produktionsanläggningen som ligger i Jordbro, där över en miljon liter dryck produceras varje dag, påpekar man.

– Vi är stolta över vår historia och den fantastiska resa som Coca-Cola gjort i Sverige. Våra drycker är en del av våra konsumenters liv och ett givet inslag vid såväl fredagsmys och fotbollsmatch som på stranden eller lunchen. Vi får varje år göra en mängd roliga och viktiga saker, allt från att jobba med spännande världsartister och festivaler till att förebygga nedskräpning i vår natur, säger säger Christoph Friedrich, vd för The Coca-Cola Company i Sverige.

– 2021 uppnådde vi en viktig milstolpe när produktionsanläggningen i Jordbro för första gången blev certifierad som klimatneutral. Ett viktigt steg mot vår ambition att nå netto noll utsläpp av växthusgaser i hela värdekedjan till 2040. Men vår strävan mot en mer hållbar framtid slutar inte där, säger Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola Europacific Partners Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

SWAJP Annonser

ICA satsar på svenska tomater

ICA Sverige tar ett stort kliv framåt i sin satsning på svenskodlade grönsaker genom ett samarbete med Svenska Odlarlaget för att öka tillgången av svenska tomater året om.

Effektiv rengöringsduk för grovköket

Tork presenterar sin senaste innovation för restaurangbranschen: Tork 2 i 1 Skrubb- och Rengöringsduk. Denna mångsidiga produkt erbjuder restaurangpersonal en effektiv lösning för att hantera envisa fläckar utan att kompromissa med ytor.

En smakfull hyllning till K-Pop

Årets första Coca-Cola Creations är här och tar dig med på en resa in i K-Popens magiska värld. Med den nya smaken Coca-Cola Creations K-Wave Zero Sugar får K-Pop-fans en smakupplevelse som hyllar deras hängivenhet till musikgenren.

Satsar på en ny snacksfabrik i Spanien

Paulig satsar på att stärka sin position inom Tex Mex- och snacksindustrin i Europa genom att investera 42 miljoner euro i en ny snacksfabrik i Spanien.

Lanserar hemmafix för svenska hem

Medan ekonomin kämpar visar en ny undersökning att endast var fjärde svensk ofta reparerar sina saker istället för att köpa nytt. För att hjälpa svenska konsumenter att laga och förlänga livet på sina ägodelar, har Amazon.se lanserat Hemmafix.

Öppnar igen efter omfattande modernisering

Efter en intensiv renoveringsprocess är det äntligen dags för Hemköp Birger Jarlsgatan att slå upp portarna till en ny och uppfräschad butik med flera spännande förändringar.

Kamp för ett starkare immunförsvar

En färsk undersökning, genomförd av Apotek Hjärtat, avslöjar att mer än fyra av fem svenskar aktivt arbetar för att stärka sitt immunförsvar.

E-handeln fokuserar på lönsamhet

E-barometerns årsrapport 2023 avslöjar en minskning av e-handelns omsättning till 133 miljarder kronor, en nedgång med två procent jämfört med föregående år.

Konkurrensgranskning av apoteksköp

Apotekstjänst avsåg att förvärva fullständig kontroll över konkurrenten Svensk dos, men Konkurrensverket lägger planerna på is för att utvärdera eventuella konsekvenser för konkurrensen.

PRENUMERERA PÅ VARDAGLIGA NYHETER TILL DIN E-POST.

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil