Matsmart lanserar eget varumärke för att växa

Matsmart lanserar eget varumärke för att växa
Matsmart - Motatos CMO Sofia Syrén. Foto: Magnus Sandberg
Matsmart lanserar ett eget varumärke – By Motatos – och skapar därmed Sveriges första matvarumärke som enbart säljs via e-handeln.

Matsmart lanserar ett eget varumärke – By Motatos – och skapar därmed Sveriges första matvarumärke som enbart säljs via e-handeln.

Idag, 4 maj, lanserar Matsmart Sveriges första renodlade e-handelsvarumärke för mat: By Motatos.
De första produkterna är av skafferi-ankare som pasta, bönor, olivolja och krossade tomater. Matsmart lovar också noll svinn och inleder redan från start ett strategiskt samarbete med The Hunger Project, skriver man i ett pressmeddelande.

Matsmart, som säljer matvaror och konsumentprodukter som riskerar att slängas ger sig nu som första mat-e-handlare in i produktion under eget varumärke.
Varorna från By Motatos ska dels komplettera det räddade sortimentet, men Matsmart har även ambitionen att varumärket ska bidra till mer hållbara matsystem, påpekar man.

– Idag kastas eller förstörs en tredjedel av all mat som produceras, någonstans längs vägen från åker till kompostkärl. Med det här varumärket vill vi göra rätt från början. Steg 1A i det arbetet handlar om att producera hållbar, bra mat som inte blir svinn någonstans längs vår del av värdekedjan. Dessutom vill vi även redan från start att det här varumärket ska bidra till samhället. Därför har vi inlett ett strategiskt samarbete med organisationen The Hunger Project, förklarar Matsmarts Sofia Syrén.

Namnet By Motatos har man tagit från det namn, Motatos, som Matsmart arbetar under utanför Sverige.

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på email
E-post

SWAJP Annonser

Snacksa med GØL truffle och parmesan

GØL Salami snacks är en favorit hos många, då snacksen passar till så många olika tillfällen. Oermotståndligt goda både som ett mellanmål i farten eller

Inga skolungdomar släpps in skoltid

Skolungdomar är inte längre välkomna hos Coop i Bengtsfors efter återkommande snatterier. Butikens ledning ser sig nödgad att ta beslutet.

Arla räddar tre ton mat om dagen

Arla har räddat närmare 1 800 ton mat sedan början av 2021 och inför Internationella matsvinnsdagen vill man nu sporra fler att minska svinnet.

Svenska kaffekedjan Fogarolli prisad

Fogarolli har tilldelats ”Special Award for Resilience” vid European Franchise Awards 2022, ett av fem priser som delades ut under galan i Bryssel.

NYHETER VARJE VARDAG I DIN MOBIL?

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

Dela oss på

Dela på facebook
Facebook
Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på email
E-Post

08 – 121 514 56

info@butikstrender.se

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil